Litet sommarminne

Hjälpsamma cykelförsäljare och snälla poliser

För att garantin ska gälla på vår Bakfiets så ska växlarna ställas in efter ca. 3 månader. Eftersom återförsäljaren finns i Borensberg utanför Linköping blev vi hänvisade till Cykloteket. Enligt hemsidan skulle en justering kosta 500:-. När jag kom dit med cykeln förstod jag att det skulle bli problem att få ner den i deras verkstad som ligger en trappa ner med bara en smal ramp att rulla cykeln på. Det skulle inte gå med vår långa lådcykel. Men mekanikern tog en titt på den ändå där den stod på gatan. Efter ett par minuter hade han lärt mig att justera växlarna själv. Det är hur enkelt som helst att justera en 8-växlad shimano. Tar ca. 1 min högst. Och inte en spänn tog han för lektionen. Cykelförsäljare tillhör oftast ett hjälpsamt och generöst släkte har det visat sig.

Igår var jag med polaren Erik och kollade en föreställning på Magic Bar vid Karlaplan. En kompis till Erik, Jonas, uppträdde där. Efter showen så satte vi Jonas i lådan, jag körde och Erik satt på pakethållaren och turen gick mot Stureplan. Vid Stureplan blev vi stoppade av en polis. Han inledde med ”En sån har jag aldrig sett förut, vad cool den är” och syftade på Bakfietsen. Sen fick vi en lektion om att man inte bör skjutsa på pakethållaren och om lite annat gällande cykling i kombination med alkohol. Nu var ju ingen av oss berusad vilket konstapeln kanske inte helt trodde på. Han tyckte ändå att i lådan sitter man ju säkert och att det var bra att vi hade lysen och så. Vi erbjöd polisen en tur som han tyvärr skrattande tackade nej till. Synd. Det hade blivit fina bilder på bloggen.

Äntligen är datorn tillbaka så nu ska här bloggas

Nu ska det bloggas järnet igen. Min mac är efter två veckor på verkstan tillbaka igen. Skärmen är bytt. Om garantin varit passerad så hade kalaset gått på ungefär så mycket som en ny dator kostar. Hoppas att den håller ett tag nu, jag har haft himla otur med laptops genom åren.

Läste förresten idag att Apple klarar miljökraven hyfsat enligt en undersökning av Greenpeace. Ni hittar hela rapporten som en pdf här Nintendo och Microsoft ligger sämst till av dom större elektronikföretagen. Jag som äger ett Nintendo Wii och diggar TV-spel. Sony playstation är ett bättre miljöval. Nokia och Sony ericsson är det bästa, men tyvärr tillverkar ju inte dom TV-spel.

Min Brompton har fått nya däck, kedja och bromsklossar. Allt var utslitet och nu är den en fröjd att cykla på igen. Däcken är numera ett par schwalbe marathon. Lite kraftigare med kevlar som ska vara punkteringsfria. Dom väger lite mer än Bromptons orginal (ca 150 gram) men greppar bättre. Det sved ändå lite att lägga på mer vikt men jag ångrar mig inte hittills med tanke på mycket cykling på hala höstlövstäckta cykelvägar. Dom små mojängerna som låser lederna från Brompfication.com funkar också dom utmärkt (se tidigare inlägg). Dom är bättre, snyggare och mer funktionella. Värda 600:-? Ja, jag tror det. Cykeln känns lite exklusivare nu.

På lådcykelfronten har det också hänt en del. Bror min har fått en tur genom stan vilket uppskattades. Det har körts skräp och lite annat. Jag har även träffat min granne Kalle som snickrar på en artikel om lådcyklar där jag har den äran att medverka. Kalle äger själv en trehjulig modell av märket Bella Bike som han skjutsar sina knoddar i. Trevligt med grannar som intresserar sig för lådcyklar. Det kan snart tänkas att det kommer ett gästinlägg signerat Kalle på denna blogg, vilket jag ser fram emot.

En ny videokamera har vi skaffat, så kvalitén på framtida filmklipp på bloggen kommer att höjas avsevärt. Full HD ska det va så här ska dokumenteras cykelutflykter i bästa skärpa.

livutanbil.se börjar närma sig 5000 besök. Det är ca. 1000 i månaden i snitt vilket inte är fy skam med tanke på att många inte ens vet vad en lådcykel är. Det ska firas med en öl i kväll. Trevlig helg.

Min mac är trasig

För en vecka sen så kom jag fram till att det var fel på min macbook. Musen låser sig och skärmen blir succesivt vit. Detta har hänt ibland och krävt en omstart för att datorn ska få liv igen. Efter att ha fabriksåterställt datorn och uteslutit mjukvaruproblem så for jag bort med den till macoteket. Som tur var är det två månader kvar på garantitiden. Anledningen till att jag gick över från pc till mac var just att det verkarde vara en bättre produkt med längre livslängd. Macbooken har varit ett lyft jämfört med tidigare laptops men man blir besviken när den efter tio månader börjar krångla. Den är alltså nu på lagning men det satt hårt åt innan dom kunde hitta felet. Efter ett par dagar blir jag uppringd av en tekniker som påstår att han minsann inte hittat något fel på datorn trots flera genomgångar av hårdvaran. Vänligen men bestämt säger jag att jag vet att det är fel på den och att det är himla surt att inte kunna bevisa nåt eftersom felet bara ger sig till känna ibland. Mycket lättare om felet är bestående och tydligt. Men denna gång har jag tur. Mitt under samtalet så ballar datorn ur. Teknikern konstaterar att det är det felet jag beskrivit och kommer fram till att skärmen måste bytas ut. Ibland har man flyt.

På tisdag får jag tillbaks datorn och då ska det bloggas bra mycket mer än vad det gjort senaste dagarna.

Brompfication utvecklar förbättrade produkter till din Brompton

För ett par veckor sedan fick jag ett tips på mailen om ett företag som heter Brompfication. Dom går ut med, på sin sida, att dom diggar Brompton och tycker den är grym men även att det finns saker som kan förbättras. Företaget har börjat sälja ett fåtal produkter för att kolla av intresset. Eller rättare sagt två olika produkter. Det rör sig om ett par elegantare hjul som används för att skjuta eller dra sin Brompton när den är ihopfälld. Ser ut som att dom är större än dom orginalhjul som sitter på när man köper den. Mer lika ”eazy wheels” som jag själv använder. Sen är det en variant av dom skruvar och plattor man låser lederna på cykeln med (hinge clamp set).  För styret och för ramen. I orginalprodukten är skruvhandtagen av plast och man måste själv hålla plattan på plats när man drar åt och låser lederna. Brompfications produkt är en snyggare och tåligare produkt som gör det möjligt att dra åt/lossa skruvarna utan att behöva sätt den lilla plattan på plats (se film så fattar ni). Funderade säkert en hel kvart om det här verkligen var nödvändigt. Jag har inte sett det direkt som ett problem tidgare. Och dom ca.550:- för ett par plattor och skruvar verkade ju lite väl. Men nu är dom beställda och ditsatta och hittills ångrar jag mig inte. Dom gör cykeln snyggare och man sparar säkert minst 2 sekunder i ihop och utfällning. Det blir mycket sparad tid på ett liv. Säkert ett par timmar.

www.youtube.com/watch?v=8uj86-8WO7E

Kul med företag som vill förbättra en redan fantastisk produkt. Min önskan, som jag har hört av mig till Brompfication om, är något som skyddar ”chaintensioner” som håller kedjan sträckt från att bli smutsig och tillfälligt tappa funktionen. Så att man kan använda sin Brompton även när vägarna är snöiga, leriga och smutsiga.  Det borde gå att lösa.

Sj, sj gamle vän…

I helgen ska vi åka tåg till Nässjö och hälsa på mina föräldrar. Bara ett litet problem. Alla biljetter kostar 915:- enkel resa. Både till Nässjö och hem igen på söndag. För två personer ca. 3800:- fram och tillbaka.  Ungefär som en sista-minuten till ett varmare land en vecka. Nu är det inte så att jag är speciellt förvånad över detta. Det har hänt lite för många gånger nu. Isåfall är jag nog mer förvånad över att alla resor just dom här två dagarna verkar kosta just 915:-/Biljett. Har SJ kommit på att man kan ta ut svinhöga fasta priser och övergett deras marknadssystem? Dom ”skryter över en liten fågel” i deras pr. Men hur miljövänligt är det att ta ut 915:- för en resa på 30 mil? Och hur sympatiskt är ett företag med budskapet att: ”om du inte är affärsresenär och företaget pröjsar din biljett, eller skitrik, res inte med oss!” Måtte fan ta det här genomruttna företag som tills nu haft monopol på att ta ut svinhöga priser för att köra oss tågresenärer på våra egna skattefinansierade järnvägar. Egentligen är jag emot avregleringen av monopolet och att ta in privata aktörer på dom svenska järnvägarna, men att resan till Nässjö kostar 240:- med Veolia, är trevligt om man nu föredrar tåg och vill ha råd att åka miljövänligt.

Vadstena-Mjölby på lite drygt 50 min

Vaknade upp i valet och kvalet i dag om jag skulle cykla dom ca. två milen till Mjölby och hinna med ett tidigare tåg, eller sova lite längre och ta bussen, men inte hinna till det tidiga tåget. Efter att känt efter lite så beslutade jag mig för att ta cykeln. Såklart. Och det blev en fin tur denna kyliga höstmorgon genom den östgötska landsbygden. För en gångs skull kom jag ihåg att sätta igång min app ”Cyclemeter” på telefonen för att få lite statistik på cyklingen. När jag passerat Mjölbyskylten och cyklat 20,3 km så stod det följande på min Iphone:

Fastest speed: 35,98 km/h

Average speed: 22,56 km/h

Ride time: 54 min

Med tanke på att jag stannade till ett par gånger för att kolla gps:en så hade det nog gått på ca. 52 min och nästan 25 km/h. Nära moppefart klass 1. Bussen tar 36 minuter så det skiljer mindre än 20 min mellan buss och cykel på två mil. Då har man gjort dagens träningspass och då tog jag ändå inte ut mig fullt utan cyklade hyfsat fort men inte maxat. Min Brommie rullade utmärkt som den alltid gör förutom i snö, lerigt och blött väglag som i tordags. Det är förlåtet för tillfället men jag söker en produkt som kan fungera som skydd så att den lilla armen som ska hålla kedjan sträckt inte blir smutsig. Det är ju då kedjan tappar fästet och man måste få bort smutsen (se ”Bromptons akilleshäl” häromdagen) för att kunna cykla vidare.

Lite mer info om Köpenhamnshjulet

Till att börja med kommer det elektriska hjulet att tillverkas i två storlekar, 26 och 29 tum. Tyvärr kan man alltså inte till exempel byta ut sitt framhjul på sin Brompton mot ett Copenhagen Wheel då dom inte, åtminstone till en början, finns i 16 tum. Sen kommer det att väga ca 5 kg och det gör det ju näst intill ointressant att montera på sin fällbara då poängen med en fällbar är att den ska vara lätt. Då är nog Bromptons egna elmotor ett mer intressant alternativ som ska ut på marknaden 2011. Misstänker att det kommer att vara ett lättare alternativ.

Ett fulladdat batteri räcker enligt tillverkaren i ca. 5 timmar beroende på cyklistens vikt, terräng och lite annat. Imponerande! Man kan också ta loss batteriet och ladda via ett vägguttag.

Det finns tre andra sätt att ladda batteriet när man cyklar.

1. När man bromsar med fotbromsen.

2. När man använder mer energi i cyklingen än vad som behövs i relation till den kraft du får ut av motorn laddas också batteriet.

3. I nedförsbackar.

Jag tycker det låter klockrent. Särskilt det att hjulet kommunicerar med en  applikation i din smartphone låter innovativt. Kanske kan det vara ett lämpligt tillbehör till vår Bakfiets. I uppförsbackar med mycket vikt i lådan skulle det vara en tillgång och den skulle bli ännu mer användbar. Man låser sin cykel via hjulet och om nån försöker sno cykeln så skickas ett sms till din Iphone. Coolt det!

Bromptons akilleshäl

Idag har det varit regnigt och lite skitigt på vägarna. Då funkar Brompton som sämst. I snömodd och vått och lerigt underlag blir en i vanliga fall genial cykel helt värdelös. En typ av ”arm” håller kedjan sträckt i både ihopfällt och utfällt läge. När det kommer smuts och eller snö i den lilla ”armen” så klarar den inte att hålla kedjan sträckt när man cyklar och kedjan börjar glida över kugghjulen. Idag la den av ungefär vid Prisextra, ca 1 km från där vi bor. Då får man antingen kapitulera eller rengöra komponenterna vilket inte alltid är helt lätt. Hoppas verkligen att ingenjörerna på Brompont löser detta problem i framtida versioner av dessa fantastiska cyklar. Så att dom funkar att cykla på under hela året och i alla typer av väder och underlag.

Ett evigt farande hit och dit

Det blir mycket jobbande nu. Och mycket farande fram och tillbaka. Onsdagen extremast.

9:30 Cyklar 4 km till Solna kulturskola

13:15 Cyklar 6 km till T-centralen

13:45 Fäller ihop cykeln och tar tåget till Uppsala

14:20 Foldar ut och cyklar 3,5 km mot min arbetsplats Ekebybruk

19:30 Cyklar tillbaka till Uppsala centralstation (3,5 km)

19:53 Fäller ihop och tar tåget mot Stockholm

20:30 Foldar ut och cyklar hem 2,5 km.

sammanlagt ca. 2 mil på cykel och ca. 14 mil med tåg.