Gör dina egna snödäck (gästinlägg)

Slut på dubbdäck hos cykelhandlarn? Vill ha något som biter på modd också, och inte bara blankis?

Har inte provat själv, men blir bra sugen på att plocka upp ett storpack snabbspännen hos Clabbe när jag läser detta.

Slö på bloggen

Kylan gör en onekligen lite slö med bloggen. Det som är på gång på cykelfronten är ett hemmagjort kedjeskydd som ska skydda mot att snö och smuts sätter sig i kedja och drev. Jag har experimenterat med en vikbar skärbräda från Ikea, magneter, kardborreband. Tyvärr har det inte blivit tillräckligt hållbart men jag tror lösningen kan bli plexiglas som böjs och sågas i önskad form samt extra breda kardborreband. Om det funkar blir det ett kedjeskydd som är lätt att ta av och ganska billigt att tillverka. Återkommer om detta. I kylan är det som tidigare sagt inget problem att cykla eftersom inget fastnar i komponenterna. Hittills i vinter har jag haft två dagar jag inte kunnat cykla samt en då det var problem, eftersom det snöat rejält på natten och cykelvägarna inte var plogade. Återkommer om  mitt hemmabyggda kedjeskydd.

Vintercykling och en möjlig lösning för min Brompton

Nu när det blivit kallare igen funkar min Brommie som förväntat utmärkt. Inga problem alls i kylan och jag funderar över varför jag tidigare vintrar sett all cykling som ett problem i vintertid. Visst förkommer det att väglaget är slirigt av snö och is men dom flesta dagarna funkar det utmärkt. Cykelvägarna är grusade och plogade för det mesta. Dom lite mildare dagarna i veckan då min Brompton strejkat har jag fått cykla på min gamla minicykel från 70 – talet. Polstjärnan.  Fin liten cykel som man sitter i en 100% spikrak körställning på. Två växlar i tramporna. Inte så värst bra att cykla på men det funkar.

Efter att ha fått lite tips efter mina tidigare inlägg om snö och slaskproblem med min Brompton så har det väckts nytt hopp om en lösning. En egen konstruktion som skyddar kedja och drev gjort av en vikbar skärbräda från Ikea kanske kan funka. Det kommer inte bli vackert men i bästa fall funktionellt. Så nu ska jag till Claes Ohlson och fixa nån typ av skruv med vingmutter och se om det kan lösas.

Det är inte kylan som är problemet

Nu börjar jag fatta när min Brommie strejkar och när den inte gör det. Kylan är inget problem. Det har funkat att cykla i kallare än -15 senaste veckan. Det är när det blir slask och snö och smuts som sätter sig på kedja och drev som den blir obrukbar. Och det händer ju ganska ofta tyvärr. När det är kallt så sätter sig inte snön men vid tö så är det snabbt kört. I går så fick jag sparka mig fram för att hinna till lektion. Irriterande är vad det är. Och man borde kanske kapitulera och bara inse att Brompton inte är gjord för cykling i tö och snö. Men problemet ska banne mig lösas. Det måste finnas en lösning. Det är ju inte bara i Sverige det är snö och slask ibland. Som jag ser det är ett avtagbart skydd den enda lösningen. Men hur sjutton får man tag på ett sånt? Jag tänkte mejla Brompton och fråga hur dom tänkt sig att man ska lösa problemet. Mitt yrkesliv funkar inte utan en hopfällbar cykel att ta med på tåget.

Det är kedjesträckaren med drevet som börjar krångla när det kommer snö och smuts på kedja och drev.

Köpenhamnscyklister skiter i miljön

Enligt en undersökning gjord av Köpenhamns kommun visar det sig att bara 1% av cyklisterna cyklar av miljöskäl. Däremot så gör 6% det för att det är billigt och 19% för att få motion. Hela 61% cyklar för att det går snabbast och är bekvämt. Man behöver alltså inte vara miljöaktivist för att tycka att cykeln är en genial uppfinning.

I Stockholm så säljer dubbdäcken slut på nolltid i butikerna för att folk kommer på att det faktiskt funkar bra att cykla på vintern också. När det är så här kallt går det alldeles utmärkt att cykla. Ingen slask och modd. Fina, plogade och grusade cykelbanor. Inte ett dugg halt. En del tycker det är konstigt att cykla när det är så kallt, men det är ju inte värre än att åka skidor. Bara man klär sig funkar det hur bra som helst.

Lite andra siffror. Cykelfrämjandet skriver att regeringen kommar att satsa en knapp miljard på förbättringar för cyklister mellan 2010 till 2021. Med den summan hamnar vi på sista plats i Scandinavien när det gäller cykelambitioner. Bara 38 kr/invånare i jämförelse med Norges 64 kr/invånare och Danmarks 45 kr/invånare.