Kedjeskydd

Det har visat sig vara riktigt lurigt att få till ett kedjeskydd för Brompton. Ambitionsnivån har höjts lite och jag vill helst få till ett som hänger med vid ut/hopfällning. Det har böjts plexiglas med värmepistol och sågats en hel del här hemma. Det svåra är att konstruera något som inte hakar i vid utfällning. Sen har jag tänkt att bara skydda det drev där det fastnar mest smuts och snö vilket kan visa sig vara för optimistiskt tänkt. En idé jag har är att fästa det med hjälp av en förlängd skruv genom ett drev. Om det nu inte funkar får jag gå tillbaka till min första idé med kardborre och ett alternativ som man sätter på när cykeln när den är utfälld. Chansen finns att jag helt enkelt får kapitulera Brompton som vintercykel. Jag snappade upp ett sätt att göra vinterdäck från ett gästinlägg här på bloggen. Man sätter bara buntband runt däcken. Blir lite som en miniversion av snökedjor på en traktor. Tyvärr hakar buntbanden i bromsklossarna så det funkar inte på en Brommie. Hoppas det kommer att tillverkas 16″ dubbdäck i framtiden.

Ärlig försäljare

Som sagt så beställde vi ett kapell till vår bakfiets av den holländska återförsäljaren workcycles.com igår. Beställningen löd: Ett kapell, ihopfällbara pinnar och en seat clamp till sadeln. Återförsäljaren svarar att han inte rekommenderar dom ihopfällbara pinnarna till kapellet. Vi skippar helt enkelt pinnarna och är positivt överraskade över försäljarens uppriktighet. Härligt att det finns återförsäljare som hellre säljer bra grejor än så mycket som möjligt.

Kapell beställt

Då var det beställt. Ett vitt kapell till vår lådcykel. Cykelsäsongen blev onödigt kort i höstas. När det började blåsa lite  kallt framåt oktober så använde vi knappt lådcykeln längre. Eftersom vi hittills mest använt den till utflykter så kan det ju ligga nåt i att man sällan ger sig ut på såna turer kalla och ruggiga höstdagar. När Bella börjar på dagis i augusti (om vi får en plats tills dess) så blir ju cykeln ett vardagsbehov mer än nåt man enbart har för nöjes skull och då vill det till att vi har ett kapell. Sålänge det inte är glashalt ser jag ingen anledning att inte använda cykeln året runt. Sen finns det ju dubbdäck också.

Förutom kapell beställde vi även hopfällbara kapellstänger så att man ska kunna packa ner alltsammans om det blir vackert väder. Sen en sak som vi saknat, nämligen en mojäng som gör det möjligt att i en handvändning höja och sänka sadeln. En bakfiets med ett vitt kapell och brookssadel(inköpt november) blir snart verklighet. Det är i det utförandet cykeln blir som vackrast.