Bil och Brommie

Det blev bil till Vadstena i helgen. Bara 1200:- t/r att hyra med bensin och allt. Det är bara ett par hundra mer än det brukar kosta med tåget. Det är billigt. Att jag själv ska kunna sitta i en bil och köra 50 mil för ungefär samma pris som med tåget. Är det bensinen som är för billig eller tågbiljetten för dyr?Då använde jag inte ens den minsta och billigaste bilen. Min Brommie fick hänga med även denna gång. Det är ca. 2 km till teatern från min lägenhet då den kommer till användning. Bilen fick stå parkerad tills det var dags för hemfärd.

Det fina var ändå att jag fick med mig den gamla Crescenten jag köpte på en antikvitetsbutik för ett tag sen. Jag ser fram emot att fixa till den. Men det var tortyr idag på morgonen att ta bilen, istället för att cykla dom två milen till Mjölby som jag brukar, och möta den grönskande östgötaslätten från hojen.

Norvelo säljer Bullitt?

Jag brukar kika in i skyltfönstret när jag går förbi cykelbutiken Norvelo på Vanadisvägen. Dom har alltid massa vackra cyklar uppställda. Denna gång står även en Bullitt lite längre in i butiken. Satsar Norvelo på lådcyklar och har blivit återförsäljare?

Gamla fina cyklar

Cyklar av märket Yosemite, Mirage och Sjösala är väl representerade i Stockholm och säkert övriga Sverige också. Det glädjer en ändå att ganska många stiliga cyklar från 40, 50, 60-talen också är väl använda. Det vittnar om väldigt bra kvalite. Undrar hur en Yosemite ser ut om 60 år?

Nya stolen på plats

Som jag tidigare nämnt så fungerade inte cykelbarnstolen så bra på bänken i cykeln. Bella var jätteglad att sitta på bänken men det blev problem när hon somnade och huvudet föll ner. Detta är kanske inte den nättaste lösningen men hon sitter riktigt bra. Bilbarnstolen knycker tyvärr mycket av utrymmet men hon är nöjd både som vaken och sovande så det här får bli lösningen tills hon är gammal nog att sitta på bänken.

Äta djur

Jag läser en bok. ”Äta djur” av  Jonathan Safran Foer. Det är så sjukt vidrigt att läsa om det industriella jordbruket. Om djurhanteringen och hur det går till att producera 99% av allt kött amerikanerna sätter i sig. Tyvärr tror jag inte att det är så mycket bättre i Sverige. Återkommer med reflektioner när jag läst klart.

Sugen på touring

Vi har planerat in några cykelsemestrar i sommar.  En av dom kommer att gå till Påskallavik utanför Oskarshamn. Vi kommer att använda en Brompton och lådcykeln förstås. Första sträckan blir ca 6 mil mot Nynäshamn. Vi tar färjan till Visby där vi stannar ett dygn eller två. Sen fortsätter vi med båt mot Grankullavik på Öland.  Efter nån natt och lite upptäcktsfärd på norra Öland fortsätter vi sen mot Byxelkrok (10 km) där vi tar ännu en båt mot Oskarshamn. Sista biten till Påskallavik är bara 12 km. I Påskallavik har mina föräldrar en sommarstuga där vi sen kommer stanna ett tag.

Det kommer att bli lite drygt åtta mil att trampa (enkel) plus lite kringcyklande på dom ställen vi landar på. Känns lite futtigt, men med tanke på att vi har med oss Bella så kanske det är en bra mjukstart. Både för oss och för henne.

Sen planerar jag även en cykelsemester helt själv. Planen är att ta mig till Köpenhamn på min Brompton fullastad med tält, liggunderlag, sovsäck och allt vad man kan tänkas behöva. Men inte från Stockholm utan från Vadstena eller från mitt barndomshem Ekenässjön i Småland. Jag siktar på att cykla ca.30-40 mil på min lilla Brommie, ca. 10 mil per resdag. Det får bli tåg hem. Mer om det vid ett senare tillfälle.

Min Brompton med packning.

/DS

taggar: brompton, lådcykel, cykelsemester, lastcykel

Lådcykeln stod kvar

Vi är tillbaka i Stockholm efter en välbehövlig liten semester till föräldrarnas sommarställe utanför Oskarshamn. Bakfietsen har stått parkerad vid Norra Bantorget sen tisdagsmorgon och jag har ägnat den en och annan tanke angående stöldrisken.

Nu är den dock hämtad och jag kan inte se en skråma. Det verkar ändå som nån varit och dragit i sadeln men gett upp. Kanske nån som med handkraft trott att han/hon kan få av och stjäla vår stiliga Brookssadel.

För att få ut mesta möjliga av vår dyra cykel så är vi beredda att ta vissa risker med den. I värsta fall blir den stulen och då är det 1500:- i självrisk och lite andra bekymmer men värre än så är det inte. En bra cykel ska användas så mycket som möjligt. Det får bli dagens visdomsord. På tisdagsmorgonen kl 4:35 fick vi en trevlig och oförglömlig cykeltur med lådcykeln maxad med last och passagerare istället för att beställa en uddlös taxi.

Lådcykeln stod kvar vid Norra Bantorget

Allt och alla på cykeln

På morgonen idag så ändrades planerna en aning. Istället för att lämna/hämta så körde vi allt på en gång.

Så kl 04:35 idag på morgonen så åkte vi mot centralen med en barnvagn, en bilbarnstol, två ryggsäckar och en resväska. Hanna och Bella satt på pakethållaren och jag fick äran att styra det mäktiga lasset.

Dagens utmaning

I morgon ska vi med ett tåg kl 5:10. Så tidigt går inte tunnelbanan. Eller rättare sagt så börjar den gå kl 5 men vi behöver mer marginal än så. Hela familjen samt packning, barnvagn och bilbarnstol ska med. Allt och alla går inte i lådcykeln. Vi skulle kunna ta en taxi men det tar emot.

Istället har vi följande plan: Jag tar lådcykeln med barnvagn och bilbarnstol till Centralstation (2,5 km). Hanna tar Bella i bärselen och börjar promenera. Jag lämnar barnvagn och bilbarnstol vid lämplig plats och använder cykellåset för att göra fast det vid en stolpe. Sen åker jag lådcykel tillbaka, plockar upp Hanna och Bella, vi åker tillbaka till centralen och ställer lådcykeln på ett så säkert ställe, lösgör packning, låser och tar x2000 till Nässjö 5:10.

taggar: lådcykel lastcykel bakfiets

Nån taxi behöver vi inte.

Lappa ihop resor

I går var det dags för en ny föreställning på mejeriet i Vadstena. Genom att ta tåget till Linköping, cykla till en kollega som bor några km utanför och åka med honom sista biten så tjänade jag över två timmar i restid.

På vägen hem så blev det en cykeltur på 21 km mellan Vadstena och Mjölby. Sen x2000 från Mjölby till Stockholm.

Det är väldigt fina vägar och nästan inga bilar alls mellan Vadstena och Mjölby. Enligt min Cyclemeter på telefonen så gick resan på 53 min, toppfart 43 km/h, genomsnittshastighet 23 km/h och distans som sagt 21 km.

Förlåt om jag har några som följer min blogg från Mjölby men jag tycker att det är en oerhört ful liten stad.

Genom att ”lappa” har jag tjänat över 3,5 timmar i restid och fått helgens motionspass överstökat. I skrivande stund avnjuter jag en kopp välförtjänt kaffe i SJs bistrovagn.