Rik utan bil

Det är ingen nyhet att man sparar en himla massa slantar om man kan leva utan bil. Om man även klarar sig mer eller mindre utan kollektiva färdmedel så blir vinsten ännu större.

Här är ett exempel på årskostnaden av tre olika begagnade bilar inklusive värdeminskning:

Ex 1: Nissan Micra inköpspris; 16 000:- kostar 29800:-/år att äga.

Ex 2: Toyota Corola inköpspris; 40 400:- kostar 37000:-/år att äga.

Ex 3: Volvo 940 inköpspris; 53 300:- kostar 47200:-/år att äga.

Beräkningen grundar sig på att bilen köpts kontant och behålls i tre år samt att körsträckan är 1 500 mil/år. Bilarna är halvförsäkrade.

Siffrorna har jag fått från Swedbanks kalkyl  där det även ges exempel på nya bilar. Klicka på länken: Bilens kostnader för att läsa mer. Det ges även på exempel på kostnader för nya bilar.

Man får till exempel betala 4000:- i månaden för Volvon enligt de här siffrorna med värdeminskning och allt inräknat.

Om man har en lön på ca: 25 000:- och får ut ca: 18500:- efter skatt, men ingen bil så har man med andra ord lika stor marginal som nån som tjänar ca: 32 000:- och får ut 22500:- efter skatt, men är då förstås ägare av en beg Volvo 940.

Sen kan ni ju själv se vad kostnaden blir för en nyare och dyrare bil. Men faktum är att tycker man det är mycket månad kvar i slutet av lönen, så skulle det hjälpa att göra sig av med bilen; om man nu har den möjligheten.

Kanske får man den möjligheten med till exempel en ihopfällbar cykel, så att man kan kombinera resan med tåg eller buss.

Ett månadskort hos SL kostar idag 800:-/mån. Det blir 9600:- om året. Mycket pengar att spara där med om man kan och vill cykla istället, men jämfört med Volvons 47200:- så blir det ganska mycket över, också om man väljer kollektiva färdmedel framför bilen.

/DS

 

 

Kontraproduktiv lag om cykelhjälm | Fria Tidningen

Bloggaren och cyklisten Erik Sandblom har skrivit en intressant artikel där han reflekterar om en eventuell hjälmlag.

Kontraproduktiv lag om cykelhjälm | Fria Tidningen.

/DS

Klokt av Tim Jackson

Hittade ett klokt uttalande av författaren till boken ”Välfärd utan tillväxt”, Tim Jackson på FB för en stund sedan.

20120126-142435.jpg

TEDxCopenhagen – Mikael Colville-Andersen – Why We Shouldn’t Bike with a Helmet – YouTube

Om nån skulle ha missat denna intressanta föreläsning av dansken Mikael Colville-Andersen, om att bära hjälm eller inte.

TEDxCopenhagen – Mikael Colville-Andersen – Why We Shouldn’t Bike with a Helmet – YouTube.

Trött på kängor som går sönder…

Efter att i några år köpt vinterkängor som hållt högst två år så har jag nu införskaffat ett par Lundhags. Nypris är 2400:- men jag fick dem för nästan halva priset på tradera. Bara använda nån gång. Jag lägger gärna mycket pengar på kläder/prylar som håller och t.o.m. blir bättre med tiden. Har fått höra att ett par Lundhags kan hålla minst tjugo år och om något skulle gå sönder kan man oftast få det fixat.

20120122-142244.jpg
Tidigare har jag lagt nån tusenlapp på kängor som snabbt slitits ut. Det är nästan alltid billigare att betala mer och få ökad livslängd, i vad man än konsumerar, och sist men inte minst; bättre för planeten.

/DS

Sthlm-BROMPTON-Oslo

Det finns fler svenskar som väljer en Brompton för långfärdscykling.

Stockholm – Oslo på 4 dar och 14 timmar är imponerande!

Sthlm-BROMPTON-Oslo.

 

/DS

 

Sommarens cykelsemester kommer förmodligen bli nåt åt det här hållet.

Tåg tillbaka till Köpenhamn, som var mitt slutmål sist:

sen …

Köpenhamn – Rödby ca. 15 mil på fällcykeln.

Rödby – Puttgarden ca. 2,5 mil med färja.

Puttgarden – Lubeck ca 7 mil med fällcykel.

Lubeck – Hamburg ca 7 mil med tåg.

Hamburg – Groningen ca 30 mil med tåg.

Groningen – Amsterdam ca 18 mil med fällcykel.

Sammanlagt 40 mil med cykel, 37 mil med tåg och 2,5 mil med färja.

Känns som en bra mix av cykling, tåg och färja!

/DS

 

Mats filmar ”cykeltjuvar” från Triangelns Kontorshotell – YouTube

Mats filmar ”cykeltjuvar” från Triangelns Kontorshotell – YouTube.

 

Helt sjukt att detta händer. Malmö stad snor cyklar. Organiserad brottslighet. Är Malmös styrande nötter?

En fullvuxen ihopfällbar cykel

Jag har hittat en tillverkare av fullvuxna fällcyklar som verkar intressant. Det är Montague som tillverkar dessa och de finns både som mountain bikes, single speed och pendlingscykel.

Om man nu vill kunna fälla ihop sin cykel men är mindre förtjust i små hjul så är detta ett alternativ.

Inte lika liten, självklart, som de småhjuliga konkurrenterna men tillräckligt för att få ta med den på till exempel en buss. Enligt tillverkaren ska denna ha minst lika bra cykelegenskaper som en traditionell jämbördig motsvarighet. Tyvärr verkar det inte finnas nån svensk återförsäljare så man får beställa från Danmark. Rätt snygg faktiskt!

/DS