Det är nånting med tåg + cykel…

Allt grus, sedan vintern, är uppsopat från gator och även från en del cykelvägar. Det är vår och cykeln rullar så ansträngslöst mot T-Centralen. Jag ska till Uppsala och undervisa i sång. De här resorna med tåg och cykel, som jag gjort i snart tre år, har betalt cykeln dubbelt upp. Reseersättningen som utgår är räknat för bil så det blir en slant i mellanskillnad varje tur – eftersom tåg + cykel är billigare.

Det är någonting som känns grymt bra med kombinationen tåg + cykel. Att ha möjlighet att lappa ihop resor på detta sätt finns något genialiskt och modernt i. Hur många finns det inte som har 2 – 15 km att åka på varje sida tågturen som skulle kunna minska bilåkandet radikalt på detta sätt.

Det är lite vemodigt eftersom det här med all sannolikhet blir min sista termin i Uppsala. Efteråt kommer jag inte ha samma behov, i yrkeslivet, att kombinera tåg med ihopfällbar cykel. Jag kommer att sakna behovet en aning.

Turen går: Från hemmet till centralen på cykel (2,5 km) – tåg mot Uppsala – från stationen i Uppsala till kulturskolan på cykel(4 km).

Mitt behov har ju tidigare varit mina resor till teatern i Vadstena. Då lyckades jag korta restiden med nära två timmar, genom att på ditresan gå av i Linköping – åka med cykeln (3 km) till en kollega en bit utanför stan – sen samåka sista biten till Vadstena i hans bil.

På hemvägen cyklade jag från Vadstena till Mjölby (20 km) för att kunna ta ett tidigare tåg mot Stockholm, eftersom busstrafiken till Mjölby är kraftigt begränsad från kommunen. Den morgonturen möjliggjorde tidigare hemkomst med över två timmar.

;

Det är ett fantastiskt tillfredställande sätt att resa och även om jag inte kommer att ha ett framtida behov i yrkeslivet kommer jag/vi fortsätta att resa på detta sätt när det är dags för utflykter och semestrar.

/DS

Krigat hem massa färg och grejor med lådcykeln…

Lådcykeln lastad med målarfärg, papper och annat. Säkert nära 80 kg!

20120228-153843.jpg
Det är ganska tufft att få hem ett full-lastat ekipage. Jag har börjat drömma lite om elassistans. Jag tror att cykeln skulle komma till ännu större användning då.

/DS

Provkörning av en Brompton S6L

Jag har länge varit nyfiken på hur S-varianten av en Brompton känns. En sportigare och mer aggresiv körställning än m-modellen där man sitter halvt upprätt. Jag är van vid det bekväma och klassiska upprätta sättet att färdas med cykel, men böjer man sig lite framåt, går ner med kroppen, så får man mer kraft till pedalerna och luftmotståndet minskar.

Sen vikten. Man vill få ner vikten om man kör ihopfällbart och även om det inte skiljer mycket så är S-cykeln lite lättare än m.

Idag var jag på Gamla stans cykel där det fanns en S6L jag fick prova.

20120224-154621.jpg
S står för vilket styre det handlar om, 6 står för antalet växlar och L för att den är utrustad med stänkskärmar.

Jag trodde att jag skulle tycka att jag kom för långt ner och längta tillbaka till mitt standardstyre men faktum är att det kändes faktiskt helt okej. Man hade fortfarande bra uppsikt över vad som hände och cykeln kändes mer responsiv jämfört med m-modellen.

Det ska tilläggas att jag är 179 cm lång och råkar du nu vara längre och måste ha sadelstolpen fullt utdragen är sannolikheten högre, att du kommer tycka att du kommer för långt ner.

Men en ganska positiv upplevelse av s-styret var vad jag fick.

En S2L-X är en het modell som skulle innebära en väldigt lätt och snabb cykel.

Den perfekta uppsättningen för att göra sig kvitt bilen

Väljer idag att lyfta fram det här gamla fotot som kommunicerar grundtanken med livutanbil.se

20120222-102805.jpg
Att med ihopfällbart kunna kombinera sin resa med tåg, buss etc. Lådcykeln för barntransport och frakt av möbler och dylikt.

Att kunna hämta två vuxna och två barn plus packning funkar klockrent med två ihopfällbara och en lådcykel. Hur det är möjligt får du tänka ut själv.

Länge leve livet utan bil!

/DS

Lådcykeln uttagen

Den gamle trotjänaren har vaknat från vintervilan. Tyvärr tittar slangen ut på ett ställe på bakdäcket så det måste bytas ut. Var på Norvelo idag och försökte få tag i ett nytt, men dimensionen är tydligen väldigt ovanlig. De skulle kolla om det gick att beställa. I värsta fall får jag beställa från Workcycles i Holland.

Provade med Bella på bänken idag och nu känns det som att bilbarnstolen i lådan är ett minne blott.

20120220-160000.jpg
Skönt. Det kommer att bli så mycket smidigare.

/DS

Tuffa tider…

Det är en utmaning att cykla till jobbet dessa snöiga dagar. Min ihopfällbara går inte använda när det är så här extremt. Det är som en snökatapult som fullständigt bombaderar drev och kedja. Inte ens gaffatejp hjälper. Det fick bli min gamla minicykel dagen till ära.

20120215-152211.jpg
Helt omöjlig att få upp nån vidare hastighet på men pålitlig.

Jag började småsvära för mig själv när jag upptäckte att cykelvägen inte var skottad. Jag blev tvungen att leda cykeln en bit.

20120215-152445.jpg
Knappt hade jag slutat förbanna politiker som skiter i vintercyklare förrän jag ser en plogbil jobba hårt med att få bort snön från cykelbanan.

20120215-152643.jpg
Humöret blev bättre och cykelturen riktigt angenäm. Vintercykling funkar bra även såna här dar sålänge det plogas för oss. Men nu får det gärna bli vår!

/DS

Snöproblemet med min Brompton kan vara löst…

Som ni hängivna läsare av denna blog vet, så har jag haft problem med min fällcykel vintertid. Snö, smuts och slask sätter sig på dreven och kedjan börjar att slira. Denna vinter har jag hittills varit förskonad från problemet då snön uteblivit men nu när det plötsligt blivit vargavinter har jag återigen haft problem.

Förra året uppfann jag ett litet skydd av plexiglass avsett för att skydda de känsligaste dreven och nu har jag under ett par dar fått tillfälle att prova det. Det har varit värsta tänkbara förhållanden för min Brompton med massor av klibbig snö på vägarna som lätt fastnar på komponenterna.

Jag har lagt märke till att mycket av den snö som fastnar kommer från bakhjulet som slungar upp snön så att den kommer, så att säga, överirån. För att råda bot på det har jag tagit till silvertejp och med hjälp av en bit kartong gjort den lilla lappen som sitter på stänkskärmen, lite större.

20120210-001254.jpg
Silvertejpen och/eller min uppfinning verkar ha gjort susen. Inga haverier på två dagars cykling(2•7 km).

20120210-001541.jpg
Vet inte om det är silvertejpen eller mitt hemgjorda skydd som är till störst fördel men jag tippar på tejpen som hindrar mycket snö.

Eller som min farfar brukade säga:

”Allt går med gaffa-tejp; och går det inte med gaffa-tejp – har du inte använt tillräckligt.”

Krav på plats för cykel när SL köper nya t-banevagnar – DN.SE

Artikel i DN ger hopp om att i likhet med många andra europeiska huvudstäder få ta med cykel på tunnelbanan. Sossar emot förslaget. Läser man kommentarerna så verkar lika många vara för som emot. Tur att man kör ihopfällbart.

Krav på plats för cykel när SL köper nya t-banevagnar – DN.SE.

/DS

Tre på ett ställ…

20120205-020316.jpg

Tragisk syn.

Hörde att i London är det största säljargumentet för ”foldables” inte möjligheten att kombinera transportmedel med cykling utan att just få ha sin cykel kvar.