Vad kostar din bil?

Vad kostar din bil?

Hittade en enkel och bra bilkalkyl från konsumentverket. Här kan du själv räkna ut vad du betalar för din bil (om du har en).

Har även länkat den i Kategorier till höger.

Om vi skulle ha bil (god forbid) så skulle det rimligtvis vara en Velomobil.

Undrar vad årskostnaden för en Velomobil skulle bli?

Nu är inte Velomobilen representerad i bilkalkylen så vi får helt enkelt välja en annan som exempel.

Kanske en Audi A3 2007:a. Har för mig att den är ganska bensinsnål. Jag räknar med att jag behåller den tre år, betalar tiotusen om året i försäkring, sjutusen i parkeringsavgifter (dyrt i innerstan) och femtusen för övriga kostnader. Inköpspris, bensin och värdeminskning räknar kalkylen ut.

Och det blir 70 100:-/per år. Eller om man vill: 47:- /milen.

Vad ska vi göra för alla sparade pengar?

/DS

 

Slocknade på väg hem från Skansen

Vi har varit på Skansen under dan. Bella har varit jättelycklig och sprungit fram och tillbaka mellan älgar, sälar, björnar och kossor.

Efter 3 minuter i lådan, på vägen hem, somnade hon på sin nya sovplats!

 

Plats för att päsa

Plats för att päsa

Det har känts sådär när Bella har slocknat sittandes på bänken, i lådan. Huvudet far lite som det vill och ibland har jag cyklat sakta, med en hand, och hållt hennes lilla huvud med den andra. Inte helt lyckat.

När vi cyklade med barnstolen fastmonterad i lådan hade vi ju åtminstone inte det problemet, även om det är bra mycket smidigare och bättre att ha henne på bänken – så som vi har det nu.

Vi har pratat om allt från flygplanskudde till att bädda upp med liggunderlag på golvet. En flygplanskudde känns inte helt klockren och att ha henne sovandes på golvet, utan spänne, känns inte heller helt bra; inte när man cyklar iallafall. Stillastående däremot är det ju en fullgod liggplats och med kapellet på, minst lika bra som tält. Nästan så att jag själv skulle …men bara nästan.

Vi kom på att hon skulle kunna sitta mot den ca 45 grader vinklade framkanten i lådan. Med ett par lager liggunderlag och ett spännband som vi trär genom de hål vi använt, vid fäste av barnstol, borde det ju gå hur bra som helst.

Idag har idén testats i praktiken för första gången och det funkade utmärkt. Perfekt sovplats med andra ord.

Efter att ha slocknat, under färden, blev det ett långt sovstopp i Hagaparken.

Med två platser att variera med – i lådan – känns det genast mycket bättre att åka ut på långtur. På bänken har hon full utsikt som på första parkett. Mot framkanten kan hon sen ligga och läsa serietidningar, käka snask och slagga. Vad kan en unge mer begära av livet?

/David

 

På offensiven

På offensiven

Alla de här superkorta besök man gör i affären …Då man bara ska in och köpa halstabletter, tidningen, Lypsyl eller liknande. Det blir ganska onödigt att fälla ihop cykeln då. Det tar bara ca 15 sekunder men ändå, det blir några extra moment.

På sistone har jag börjat köra rakt in. In på Pressbyrån, 7eleven, gallerior…Hur smidigt som helst då jag bara ska ha nåt litet. Kanske kan det låta en smula offensivt och förargelseväckande; men faktum är att det känns helt naturligt att utöva denna nya företeelse. Cykeln får stå och vänta, under uppsikt, några meter från kassan delvis ihopfälld (bakhjulet funkar som stöd).

Det fina är att det hela funkar så diskret och smidigt att jag aldrig blivit tillsagd. Varken expediter, kassörskor, vakter eller andra typer av medborgare verkar ha nåt emot saken.

Om jag tagit med en vanlig cykel in, skulle det bli ett himla liv, men den här glider liksom bara med. Ihopfälld eller utfäld verkar inte spela så stor roll.

/DS

Fläska av sig med hjälp av lådcykel

Efter att varit i Småland, hos föräldrarna, över helgen har man fläskat på sig en del efter alla läckerheter man serverats där.

Har precis inlett ett litet träningsprojekt som jag hoppas kommer att slå två flugor i en smäll. Bella klagar ofta på att cykelturen är för kort, när vi kommit fram till dagis – men inte idag.

Jag har nämligen – med början idag – börjat köra ett litet träningspass genom Hagaparken med Bella i lådan innan dagis. 4 – 5 km i ganska högt tempo (det är en del backar) ska få några kilo att ta farväl från kaggen är det tänkt.

Man hör fåglarna kvittra och man känner att man fått en bra start på dagen med ett ”lådcykelpass” genom den vackra parken.

/DS

 

 

Hjälmen skuld till tragisk olycka

Hjälmen skuld till tragisk olycka

Pratade just med en bekant, ett par kvarter bort. Han kände till en kille som varit med om en riktigt tragisk cykelolycka för ett par år sedan.

Killen är ute och cyklar i Stockholms innerstad då plötsligt hjälmen glider ner, rakt över ögonen, så han under några sekunder inte ser någonting alls. Han släpper styret med ena handen och försöker rätta till hjälmen samtidigt som han kör rakt in i en lastbil. Utgången blir värsta tänkbara och slutar med totalförlamning.

Ofta, när det gäller cykelolyckor, hör man det motsatta. Hur viktigt det är att ha hjälm och att den kan rädda liv. Personligen har jag inget emot hjälm men anser att det finns en övertro på den. Visst, det är ett skydd men inget superskydd. Man är fortfarande ganska oskyddad och därför är det bästa ”skyddet” att anpassa cyklandet efter rådande trafiksituation. Det finns en risk att vaggas in i falsk trygghet: ”Jag kan köra hur fort som helst för jag har ju hjälm på mig.”

Tragiska olyckor händer och kommer alltid att hända – med eller utan hjälm. Att predika hjälmen som den ultimata och enda lösningen kommer inte att leda till färre. Däremot är jag övertygad om att en god och välplanerad cykelinfrastruktur skulle kunna göra underverk.

/DS

 

Svindyrt att få växellådan utbytt

Svindyrt att få växellådan utbytt

Skrev ett inlägg om min brors trasiga växellåda häromdagen. Beloppet handlade då om ca: femtontusen för att få den utbytt. Prisförslaget från reperatören gällde en begagnad.

Det gäller inte längre. Enligt bilmekanikern så finns det inga begagnade växellådor att få tag på, i Sverige, just nu. Han har noggrant kollat: ”Det blir till att beställa en ny från Volkswagen i Tyskland för 35 000:- plus ytterligare utlägg för montering.”, menar han.

I mitt tidigare inlägg berättade jag om hur min bror och hans fru går i tankar om det överhuvudtaget är möjligt att, med tre barn som ska skjutsas till en massa aktiviteter överallt och det ena med det andra, få livspusslet (fult ord) att gå ihop utan att ha bil.

Kanske kommer de att testa med att bl.a. gå med i en bilpool och försöka pussla och planera lite bättre – för att i bästa fall få det att funka utan det frihetsberövande transportmedlet.

Brorsan har räknat på – vad de betalade för att ha bil – under hela förra året.

Eftersom jag djupdyker i olika undersökningar och jämförelser för att få lite rätsida på vad det egentligen kostar att ha bil – blev jag givetvis eld och lågor, när han igår gav mig den, inte så lite otäcka siffran: 66 800:-, men då utan värdeminskning inräknat.

I de undersökningar jag hittills studerat (här), är alltid värdeminskningen inräknad. Siffran min bror kom fram till inkluderar bensin, avbetalning och service.

För att räta ut en del frågetecken och reaktioner på den svindlande årskostnaden, kan jag avslöja att familjen haft en hel del otur med diverse servicebehov och reparationer. 8000:- har de fått punga ut för detta.

Bilen är en Volkswagen Touran från 2004.

Fortsättning följer…

/DS

 

Vad kostar det att ha bil?

Vad kostar det att ha bil?

Finns inget enkelt svar eftersom det skiljer så mycket från var i landet man bor, vad man har för bil och hur mycket man kör etc.

Håller ändå på och jämföra lite undersökningar här. Himla intressant!

För en Volvo V70 från 2009 hade vi fått pröjsa ungefär lika mycket som vi betalar hyra för vår lägenhet . Ca: 70 000:- per/år.

Får rysningar bara jag tänker på det.

/DS

 

Använda telefonens GPS på cykelsemestern

Använda telefonen GPS på cykelsemestern

Nu är det bestämt. Den sjunde juni drar jag på fällcykelsemester. En åtta dagar lång ”cykel + tåg” – semester. Och även en bit med färja mellan Danmark och Tyskland förresten.

Bara ca: 1,5 månad kvar med andra ord. Bäst att kolla SJ-biljett till Köpenhamn så snart som möjligt. Kan ju bli himla dyrt om man är sent ute.

En ovärderlig grej, på cykelsemestern, är telefonens GPS. Att ha den fäst, i sitt ställ på styret, är himla tryggt. Man vill undvika att av misstag hamna på motorvägen. Att cykla på motorväg är ingen höjdare och att cykla där med en liten fällbar – är ännu värre.

Eftersom det är otympligt att hålla på med stora cykelkartor, passar telefonen utmärkt, speciellt enligt det minimalistiska manifestet – om det nu finns ett sådant. En annan smart grej är att ladda telefonen med en solcellsladdare. Annars blir det ett himla jagande efter strömkällor på var och varannan rastplats.

Nu till problemet. När jag var i Frankrike sist, var jag lite sen med att avaktivera Data-Roaming i min iphone. Enligt min senaste mobilfaktura han telefonen ta emot 2 MB mobildata (automatiskt). Det kanske gick någon timme innan jag kom det och stängde av. Två MB motsvarar ungefär ett foto, taget med en hyfsat modern smartphone. Operatören 3 tar 25 kr/MB.

Med andra ord är det ekonomiskt helt orimligt att använda sin smartphone utomlands – och därmed blir det, för de flesta, att konka med sig kartan ändå. Sjukt att det ska kosta så mycket för lite datatrafik.

Men nu ska det bli ändring. Och det redan till sommaren. Åtminstone inom EU. Följande priser ska börja gälla redan i sommar så jag kanske kan använda min GPS ändå. I Danmark är det dessutom samma priser som Sverige med operatören 3.

För 2012 (EU) gäller för alla operatörer:

Datatrafik: 6:50 kr per megabyteRinga mobilsamtal: 2,70 kr per minutTa emot mobilsamtal: 74 öre per minutSMS: 85 öre

Ganska stor skillnad med andra ord. Sen ska det bli ännu billigare 2014 och framåt.

Verkar mer överkomligt även om man inte kommer kolla på SVT Play under semestern precis.

/DS