Ta alltid med dig en cykel

Har varit och hårdrepat på Vadstena Nya Teater ett par dar. Premiär snart. Det kommer att bli himla kul och bra.

Men det här är, i sanningens namn, ingen teaterblogg. Utan snarare, isåfall, en blogg om hur man tar sig till teatern (eller nåt annat trevligt ställe).

Den här gången hittade jag tågbiljetter, som med byten, till ett rimligt pris, tog mig hela vägen till Vadstena under tre timmar. Inte varje dag det.

Brukar ju cykla från Mjölby (2 mil) för att lappa ihop det hela.

Min vikcykel tog jag förstås med mig ändå.

”Varför?” frågade ensemblen när jag kom, ”du har väl inte cyklat…”.

Det är värt besväret att ta den med mot slippa krångla med tunnelbanan till/från T-Centralen (2,5 km).

Har inget SL-kort så för mig skulle det bli kontantbiljetter som gäller. Inte helt billigt då man ekonomiskt straffas gruvligt av SL, om man nu råkar vara bara en tillfällig kollektivresenär.

Mycket smidigare och mer tidseffektivt att ta med cykeln.

Och, med facit i hand, det var en himla tur att den var med.

Åkte bil med en kollega till Norrköping på vägen hem. Därifrån skulle jag vidare med tåget till Stockholm.

Men ack och ve. Vi hamnade i bilköer i rusningstrafiken, ca två km från Norrköpings central, och tog oss fram oerhört långsamt.

Min Brompton låg i bagagen och tänkte ”jag ligger ju här och utgör själva lösningen på problemet, så ta mig då”.

Så jag fällde ut, tog mig på nolltid fram till tågstationen och hann med tåget precis.

Visdomsord: Ta alltid med en cykel, du vet aldrig när du kan komma att behöva den.

/DS

 

Dokumentären ”Bikes vs cars” av Fredrik Gertten kommer att bli av

Yes! Dokumentärfilmen Bikes vs cars kommer att slutföras. Projektet har fått in tillräckligt med pengar via Kickstarter.

Det är så välkommet. Ofta kan man känna sig en aning ensam i kampen om att ge cykeln större utrymme i samhället. Man lägger upp nåt i ämnet på FB och har man tur så trycker nån på gillaknappen, men ofta inte.

Många reflekterar nog inte länge och dömmer ut det hela som en ickefråga. Men det är viktigt. Det handlar om politik. Om vilket håll vi vill utveckla vårt samhälle.

Förhoppningsvis kommer cykelfrågan upp i ljuset ytterligare i och med den här filmen.

Project Update #11: Time to celebrate and to set new goals!

Posted by Fredrik Gertten ♥ Like

Wow! We did it! At 10:39am Swedish time, we reached our goal of 50.000 USD. A very special thank you Sami Lill, you brought us over the mark! We are overwhelmed by the amazing support we've gotten from all of you. The hard work has paid off and we could not be happier.

This doesn't mean we're done yet! Our main goal from the beginning has been to show that WE ARE MANY who truly see the bike as a tool for change and who think this is a documentary that can help deliver that message. The more backers we receive, the louder that message becomes.

So, keep sharing our campaign with your friends and tell them that they can help us send out an important message to the world! Thanks for everything you've done so far. We could not do this without you!

We also decided to set a new goal…

Längtar till premiär!

Hoppas det leder till en global cykelrevolution utan historisk motsvarighet.

/DS

 

Bikes vs cars

Dokumentärfilmaren Fredrik Gertten (Banana!, Big boys gone bananas) är på gång med ett nytt filmprojekt som kanske kan bidra till förändring.

— Folk står inte ut längre, de kommer ingenstans i trafiken. Bilen fungerar inte som frihetsinstrument och bilreklamen ljuger.

Fredrik Gertten fick försäljningen av rättvisemärkta bananer att öka kraftigt i Sverige, då hans film om arbetarna som blivit sjuka av att jobba på de hårt besprutade bananplantagen, sändes. Efterspelet, då det mäktiga bananbolaget Dole stämde det lilla svenska filmbolaget för förtal, gjorde honom själv känd över hela världen.

Längtar till premiär!

Lyssna på senaste avsnittet av Klotet på Sveriges radio.

Filmen är ett kickstarterprojekt. Halva är inspelad men för att produktionen ska kunna slutföras behövs din hjälp. Läs mer här.

/DS

 

Fullstor vikcykel du kan ha i en racket bag

Trots att vi snart varit ägare av en fullstor vikcykel i ett år, kan jag ändå inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om konceptet.

Vår Montague Boston 8 ihopfälld

Det är en bra och snabb cykel som jag använt mycket, men det är bara det…att jag knappast aldrig fällt ihop den.

En gång i somras fick jag punka i närheten av Skanstull. Bra tänkte jag, nu får jag äntligen användning av själva vikfunktionen, men när jag väl stod där, klar att traska ner i T-banan, var det nåt som tog emot.

Jag är ju van vid en superkompakt Brompton. Skulle jag, i sällskap med detta stora och otympliga, våga mig ner i tunnlarna i självaste rusningstimman med allt vad det innebär?

Nej. Det kändes helt enkelt fel och alltför klumpigt. Styret sticker ut, man får bära framhjulet i ena handen och den multitransportmodala frihetskänslan infinner sig knappast med detta åbäke.

Och utfälld. En riktig brudmagnet.

Men å andra sidan…för det finns ju oftast en sån, med en kompetent väska blir denna vikcykel, med imponerande köregenskaper och svinlite flex, en riktigt mångsidig och användbar historia. Väskan gör hela paketet behändigt och då skulle jag inte dra mig för att varken ta med den i tunnelbanan eller SJ.

Montagueväskan lär du kunna packa ner i ryggan och ihopfällningstiden är inte mer än ca 30 sek. Med andra ord, passar den behoven, kan en Montague bli hur klockren och användbar som helst.

Men nu var det egentligen inte om Montague det här inlägget skulle handla om utan snarare den väldigt intressant finska nyutvecklade Fubi från Vasa.

Det handlar om världens mest kompakta fullstora vikcykel.

 

En ”multipurposebike” som välkomnar de flesta underlagen och dessutom blir så liten ihopfälld att du kan förvara den i en racket bag.

Låter ju lite för bra för att vara sant och det finns såklart ett stort ”men…” och det handlar om att hjulen inte får vara med i själv paketet.

Vad ska du göra med dem då? Vet inte. Ha dom i ena näven känns ju sådär även om den andra enheten råkar vara nästan overkligt behändig.

Men jag kan inte annat än tycka att det här är ett superintressant kickstarterprojekt, för det är just det, utvecklingspengar behövs för att man ska kunna gå till cykelhandlarn och kränga en sån här.

I slutändan handlar det förstås om vilka behoven är.

Vill du ha möjlighet att ta med din cykel på tåg, flyg, buss och bil samt att enkelt kunna förvara den, till exempel under sängen passar en Fubi säkert utmärkt.

Vill man i stadmiljön på enklaste sätt ha möjligheten att kunna kombinera cyklingen med en busstur, cykla lite till för att sen avsluta med en tunnelbanetur men ändra sig igen och cykla sista biten hem, har jag svårt att se att ett sånt här alternativ skulle vara konkurrenskraftigt.

Själva jämförelsen kan hända vara orättvis då Fubi och de små superkompakta spelar i olika ligor, med tanke på olika målgrupper och prioriteringar.

Hoppas den kommer ut i produktion. Väntar med spänning.

/DS

 

Otäckt brev

Läskigt brev från hyresvärden. Tänk om hon missar lappen på min cykel och slänger den iallafall. Bäst att sätta dit minst en till. Två stora till får det bli.

Eller kanske ta in den i lägenheten ett tag framöver…Åtminstone fram tills våren. För att va säker.

/DS

 

Brompton Junction London

Nu finns, Bromptons motsvarighet till Apple Store, ”Brompton Junction” i London.

Blir ett besök nästa gång jag är i London.

/DS

 

”Bostäder, sjukhus, skolor – allt har raserats för att ge plats åt bilarna…”

Läser mycket Sture Dahlström nu. Hittade ett tragikomiskt parti jag garvade ganska mycket åt i Tango för enbenta. Tala om bilsamhällsdystopi.

Ta in det där om du kan.

Ska tilläggas att det enda bokens originelle huvudkaraktär uppskattar här i livet är att: läsa böcker, skriva, åka på köpenhamnsresor, spela dragspel och att cykla. Allt han vill är att bara få göra dessa saker i fred.

Klart läsvärd.

/DS

 

Köp en som man kan bädda i för sjutton!

Innan du väljer lådcykel…

…ta i beaktning, att en låda som även lämpar sig som liggplats, kan vara obetalbart.

Att kunna hämta sent på tågstationen, utan att behöva inkräkta på den dyrbara nattsömnen, är inte dumt.

Sovstunden i lådan på vägen hem är inget annat än en genväg in i djupsömnen.

/DS

 

Stockholms centrals cykelparkering vs Amsterdams

Vad gäller folkmängd ligger Amsterdam och Stockholm inte långt ifrån varandra.

Amsterdam Folkmängd

Folkmängd 762 057 (juni 2009)[1]

– tätort 1 364 422

– storstadsområde 2 158 372

– befolkningstäthet 3 480 invånare/km²

Stockholm Folkmängd

Folkmängd 889 501 (2013)[4]

– tätort 1 372 565 (2010-12-31)[3]

– storstadsområde 2 144 862 (2013)[4] Storstockholm

– befolkningstäthet 3597 invånare/km2

Men andra skillnader är desto större. Enorma. Gigantiska. Totala…

Cykelparkering vid T-centralen i Stockholm

Cykelparkering vid Amsterdam Centraal

/DS