Känslan var så skön när jag kände att den var på väg ut att jag bokstavligen flämtade till av tillfredsställelse

För ungefär sex veckor sedan hände något som, tills igår, suttit likt en kil i mitt cykelhjärta.

Jag skulle skjutsa min dotter till dansen med hjälp av lådcykeln. Den var kallt och jag fick inte upp det hänglås som sammanfogar den feta kätting som i sin tur är fäst runt cykeln och en kraftig stolpe.

Tänkte just tanken att gå och hämta låssprayet när jag gjorde en sista ödesdiger ansträngning att vrida runt nyckeln. Det skulle jag inte gjort för då hände det som inte fick hända. Nyckeln gick av på mitten.

Den ena halvan satt nu som en block djupt nere i hänglåset.

Jag har ett dyrt klass 3-lås av märket Abus och tyckte det såklart kändes löjligt att nyckeln skulle gå av för så lite.

För att komma till dansen fick vi ta buss 515 och sen byta till en annan. Vi skulle också hämta upp en kompis som brukar sällskapa i lådan på väg till kulturskolan. Kompisen är väldigt förtjust i lådcykelturen varje fredag, och verkade nästan lika ledsen som jag över att nyckeln gått av. Tur att vi var ute i god tid denna gång. Med buss tar resan ca 40 min och med lådcykel ungefär 20 minuter.

Senare googlade jag om hur man får upp en avbruten nyckel ur ett lås. Superlim var en idé nämndes i forumen. Att limma ihop de båda delarna och på så sätt dra ut nyckelhalvan.

Provade detta men limmet gav efter. Kände mig sur och gav upp tillfälligt. Lådcykeln fick stå där övergiven och oanvänd. Orkade inte hålla på med det där.

Tog tag i det igen i veckan och kom på att med en liten liten spetstång kanske man skulle kunna få grepp om nyckeln. Men nån sån smal verkade inte finnas. En pincett då? Nej, inte ens den var nätt nog att ta sig ner till den avbrutna nyckeln skulle det visa sig.

Kollade med en låsbutik om vad det skulle kosta att såga upp låset. Det är för kraftigt för att rå på själv, det går nämligen inte att klippa upp, oavsett verktyg.

800:- ville de iallafall ha för kalaset – samt 700:- för ett nytt lås. Det ska tilläggas att låset med den avbrutna nyckeln i var relativt nytt, så det sved lite extra.

Men igår kom jag på det. Man kan ju böja en pincett med hjälp av en tång så att den blir optimal för att ta sig ner hela vägen. Värt ett försök. Insåg att om jag böjde ut spetsarna fanns en chans. Höll på att fiska efter nyckelbiten ca 10 minuter innan jag plötsligt kände att jag fick grepp. Försökte dra upp den men tappade greppet. Försökte igen, fick grepp, men tappade.

Men tredje gången gilt. Jag knep om nyckeln allt vad jag förmådde och plötsligt börjar det röra på sig…

Känslan var så skön när jag kände att den var på väg ut att jag bokstavligen flämtade till av tillfredsställelse.

Cykelglädjen är nu tillbaka. De 1500:- jag skulle behövt lägga ut på låssmed och nytt lås blir istället 150:- för en ny kopia, hade ju som tur var en extranyckel.

Slutet gott allting gott.

/DS

 

Svar från SJ – ”många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet” #mejlajakob

Så då har jag fått svar. Eller inte. Döm själva.

Många har i alla fall mejlat Jacob Åhgren (Produkt & Konceptansvarig SJ Snabbtåg) och argumenterat för cykel på tåg – och det är väl det som ska till för att man ska få respons. Tack för hjälpen.

(läs förgående inlägg om du missat…)

Så här lyder det:

Hej igen David!

Gällande den pågående stora ombyggnationen av X2000, så kan jag fortfarande inte gå in på hur tågen kommer att se ut, eller vilka förmågor de kommer att ha, då detta inte är helt fastställt.

Det är många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet, utrymme, nödutrymningsvägar, framkomlighet etc. samt att vi också måste ha bra ytor tillgängliga ombord för funktionshindrade.

Det är ett komplext arbete. 

Som jag tidigare har berättat så kan man ju redan idag alltid ta med sig mindre, hopfällbara cyklar – som blir som en mindre väska i storlek när de är hopfällda – både på våra snabbtåg och regionaltåg.

Jag vill även nämna att SJ samarbetar med webbtjänsten Sweden by bike, som samlar olika cykelresor runt om i landet.

SJ Prio-medlemmar får 10-20 procents rabatt på cykelpaketen, beroende på vilket erbjudande det handlar om. I paketen ingår hyrcykel.

Dessutom kan man inom Resplus-samarbetet boka kollektivresor från dörr till dörr i samband med tågresan, till nästan vilken ort som helst i Sverige som har kollektivtrafik.

Tack för ditt engagemang och hoppas att du hittar ett fungerande sätt att resa med oss!

Vänligen Jakob Åhgren

Det som följer efter ”funktionshindrade” är inget jag kommer lägga nån energi på att bry mig om. Vi som insett vikten av att kunna resa hållbart och tidsmässigt konkurrera med bil genom att kunna ta med cykel på tåget, inser att Sweden by bike och reaplus-samarbeten nog är bra, men helt andra frågor. Vi vet också att en liten hopfällbar så gott som alltid går med överallt, och bara tanken på att nån hjärtlös skulle få för sig att förbjuda dem, gör en mörkrädd och får en att tappa all tro på mänskligheten.

Då återstår bara det här, som nåt slags försök till ett svar och en fingervisning: Det är många utmaningar kring cyklar på tågen som rör säkerhet, utrymme, nödutrymningsvägar, framkomlighet etc. samt att vi också måste ha bra ytor tillgängliga ombord för funktionshindrade.

Utrymme finns. Det handlar om prioritering. Kan man göra avkall på några säten för multifunktionella utrymmen eller inte? Hur svårt kan det va?

Men att använda sig av argument som att cyklar ombord skulle vara ett hot mot passagerarnas säkerhet, och att det skulle vara en hård nöt att knäcka, är en gammal usel retorik som är så segavlivad att man mår illa. Man kan ta den diskussionen. Försöka slå hål på myten att cyklar är helt livsfarliga, inte bara för allmänheten i storstadstrafiken, utan även när de står still, väl förtöjda i tåg.

Eller ta reda på hur det egentligen ligger till.

Det finns ju faktiskt tågbolag som tillåter cykel ombord, inte bara utomlands utan även i Sverige. Till exempel Krösatågen (Jönköpings Länstrafik). Det är ju egentligen bara fråga dem; hur många olyckor cyklarna på deras tåg verkligen varit skuld till genom åren.

Och det har jag gjort för längesen.

2/2 2013 tog jag kontakt och återgav samtalet i ett inlägg:

”Ringde Krösatågens kundtjänst (ang. ti. inl.) för att ta reda på om det inkommit några personskaderapporter där någon cykel varit inblandad, på deras tåg. Fick prata med en man, Stefan, som hade stenkoll på allt sånt där.

– Nej, det har inte varit några problem. Vi spänner fast cyklarna med samma slags spännen vi använder till barnvagnar, svarar han.

– Har du hört om nån som skadat sig i rulltrappan (ang SL-inlägg) i samband med cykeltransport?

– Nej.

– Har ni någonsin fått nån anmälan eller klagomål av nåt slag där cyklar varit inblandade?

– Nej.

– Under hur lång tid har ni erbjudit tjänsten, att till priset av en ungdomsbiljett, få ta med sin cykel?

– I ungefär 5-6 år.

– Några planer på att ta bort den?

– Nej.

– Tack för samtalet, det var intressant att prata med dig.

– Tack, tack.”

Läs hela inlägget här.

På krösatågen kan de lösa det där kniviga med säkerheten kring cyklar på tåg. Men inte på de nya supermoderna och totalrenoverade X2000?

Something is rotten in the state of sweden…

…om det nu blir ”säkerhetsproblemet” som fäller idén med cykel på tåg.

Men man kan ju fortsätta hoppas.

Enligt Jakob Åhgren är inte beslutet taget än. Vilket verkar märkligt eftersom de första tågen borde vara färdiga nu, men lämnar oss som längtar till ett framtida SJ med en riktig miljöprofil, och som på allvar vill förstärka tågets konkurrenskraft gentemot bilen, med en gnutta hopp.

Men inser såklart att allt tyvärr pekar mot ett (det är bara att läsa mellan raderna) bilfrämjande beslut.

Men fortsätt mejla för sjutton. Kampen (kanske) lever. Jakob.Ahgren@nullsj.se

/DS

 

Hjälp gärna till om du tycker man ska få ta med cykeln på tåget #mejlajakob

(kolla tidigare inlägg om du ej är insatt i saken)

Förra gången jag mejlade Jakob Åhgren på SJ (juni 2014) fick jag skicka säkert lite drygt 10 mejl innan jag till slut fick svar (publ. i föregående inlägg). Hjälp gärna till den här gången, om du tycker man bör få ta med cykeln på de helt ombyggda nya SJ2000-tågen, som snart tas ut i trafik.  

Jakob Åhgren är Produkt & Konceptansvarig SJ Snabbtåg, och helt ”rätt person” att mejla om den här saken. Det var inte en helt lätt match att hitta en tjänsteman som kan svara på de här frågorna, so go for it!

”Det första nya SJ 2000-tåget ska sättas på rälsen år 2016, och hela flottan ska vara klar 2018.” Ny teknik 16/1 2014

SJ har haft alla chanser i världen att anpassa de nya tågen och skapa multifunktionella ytor med bland annat plats för cykel. Förde fram mina åsikter i ett telefonsamtal med Jakob Åhgren, för ett par år sedan, om detta. Han var inlyssnande och lovade att diskussionen om cykelplatser eller ej, skulle lyftas.

Hur blev det då? Beslutet måste för länge sedan vara taget. Nu vill vi ha svar. Det är bara att sätta igång. Sätt press. Här är mejladressen:

Jakob.Ahgren@nullsj.se

Skickades 28/1

”Hej Jakob!

Mitt engagemang brinner fortfarande i frågan om hur framtiden ser ut för oss cyklister som vill kunna ta med vår cykel på tåget i Sverige – som man får i övriga europa (med nåt undantag).
Frågan rör sig alltså om det har beretts plats för cyklar i de nyrenoverade sj2000-tåg som snart tas i trafik.
Vi hade mejlkontakt senast juni 2014. Då svarade du bland annat så här: ”Hur de upprustade SJ2000 tågen kommer att utformas kommer att presenteras allra tidigast under 2015, inte innan dess.”
Nu är det 2016. Och jag, och många andra, är förstås ute efter ett svar.
Med vänlig hälsning, David Sennerstrand”
Go Go Go!