Min vintercykel-text publiceras i en av norges största tidningar #morgenbladet

Min skildring av en cykeltur till jobbet, den värsta snökaos-dagen på typ 100 år, har uppmärksammats en hel del i Norge den senaste tiden.

Först ut var Olympastadion.no, som kan beskrivas som en litterär sportsidsskrift. En av redaktörerna, Endre Ruset, såg till att texten översattes till norska och publicerades.

Och nu häromveckan publicerades texten även i Morgonbladet, en tidning man kan likna vid DN eller SVD, och har därigenom exponerats för tusentals läsare.

Tidigare har den också publicerats på Cykelfrämjandets hemsida.

Uppmärksamheten bidrar såklart till lusten att fortsätta skriva om cykling, i synnerhet på ett lite mer litterärt vis.

Har du missat att läsa den hittar du den HÄR i sitt original.

Ds

Jag har saknat att multimodala mig fram

Jag har börjat att få en del åtaganden inom näringslivet som röstcoach genom min sida Snacka Sunt. Kort beskrivet kan man säga att mitt koncept går ut på att sprida kunskap om hur man får rösten att bära, hålla och att låta snyggt när man till exempel ska hålla föredrag och presentationer i sin yrkesroll.

Igår var det Scanias patentavdelnings tur för ett föredrag och work shop, och det innebar även att jag fick utöva en resekonstart som jag högaktar. Att multimodala. För den oinvigde innebär multimodalt resande att kombinera olika färdmedel med cykel (helst hopfällbar).

Fick en förfrågan om att bli hämtad vid Södertälje syd, bara 1,5 km från Hotellet där jag skulle hålla work shopen. Jag tackade vänligt men bestämt nej till någon form av skjuts.

Antingen fanns att välja på att ta det tidigare tåget som skulle ta mig ända till Södertälje syd – plus 5 minuter cykling till slutdestination, eller det som avgick en halvtimme senare men istället till Södertälje hamn – samt 10 minuters cykling till slutdestination.

Jag valde det senare för att det var det mest tidseffektiva och för att jag gärna välkomnar en lite längre cykeltur än fjuttiga 1,5 km.

IMG_7218

Vid lunchtid, då tåget avgick, hade möjligheten funnits att göra denna resa med en vanlig konventionell cykel. Det hade bara inneburit ett problem. Jag skulle inte ha nån möjlighet att ta mig hem igen. Åtminstone inte om jag ville ha cykeln med mig tillbaka.

Vid rusningstrafik 15:00-18:00 (och 06:00-09:00) tillåts inte cyklar på SLs pendeltåg och mitt uppdrag var slutfört 15:00; så det skulle ha inneburit att cykelförbudet skulle ha drabbat mig på hemvägen.

Men alla invigda vet att med en Brompton är det här ett icke-problem. Och såklart var min Brompton det cykel-alternativ jag valde denna dag.

Inte bara för möjligheten att multimodala (inte bara dit men hem också), utan också för de fina packmöjligheterna småhjulscyklar inbjuder till.

I min fläskiga touringväska får jag rum med notställ, mappar, 16 cykelslangar, mick, micksladd och ett PA-system (ett litet) som jag använder i min work shop.

Varför cykelslangar? Jo de är faktiskt utmärkta att dra i för att få kontakt med sitt magstöd och elasticiteten inbjuder till att jobba med magen på ett vettigt sätt.

Då jag har en paus från teatern i Vadstena har det tyvärr också inneburit att jag också mulimodalat mindre på sistone.

Jag har saknat det och är himla glad över att det börjar dyka upp nya tillfällen. En vikcykel älskar man som mest när man till fullo använder dess funktion.

DS

Mina kompisar säljer sina bilar

Tvåbarnsfamilj. Boende i stockholms innerstad. Bilägare (nyare SUV) men använder nästan enbart cykel för att ta sig till jobbet och för att skjutsa barn. Använder bilen upp till 2 gånger i månaden för att ta sig till föräldrars sommarställe en dryg timmas bilkörning norrut. De har kommit fram till att varje resa kostar dem minst 2500:-(försäkring, parkering, bensin).

Detta är såklart en underdrift. För att närma sig den realistiska utgiften för bilinnehav måste man även inkludera: service, vad man gav för bilen, värdeminskning och lite annat. Men de faktorer familjen tog med i sin snabba kalkyl räckte för att komma fram till beslutet att göra sig av med bilen för att istället leva cykel+bilpoolsliv.

Annan tvåbarnsfamilj som jag känner. Boendes i stockholmsförort. Använder också sin (äldre) bil upp till två gånger i månaden; har kommit fram till att varje gång de vrider om nyckeln kostar det 1400:- (parkering, försäkring, ej bensin inräknad). Likt första exemplet saknas också i deras snabba kalkyl en rad utgiftsfaktorer för att närma sig den verkliga kostnaden. Men också här räcker det och blir över för att familjen ska göra sig av med bilen till förmån för bilpools, cykel och kollektivtrafikanvändning.

Inom loppet av några veckor har alltså två familjer i min bekantskapskrets kommit fram till dessa mycket välavvägda och kloka beslut.

Kolla gärna min uträkning Vad kostar det att ha bil?

Hoppas på en trend.

DS