Cykling i Södermanland

IMG_0047 (1)

Boning för två, i Trosa, sjöläge, 3 min promenad till centrum, kvällssol, brygga.

Pris: 0:-

Med allemansrätten kan vem som helst få sjöläge, strandtomt, se solnedgång och allt vad det nu är folk väljer att betala miljontals med kronor för.

IMG_8098 (1)Vi tog cyklarna (jag och min tjej) på pendeln. Klev av i Järna. Cyklade mot Trosa.

IMG_8106

Det är lättare, för en stockholmare, att få ett välbehövligt miljöombyte än hen tror. Med pendeln är man snart ute på landsbygden, långt från stadens sus, brus och bus.

Inga tillägg för att ta med cykeln och det kostar för övrigt bara 30:- (om man har ett laddat SL-kort) vart man än väljer att åka.

En Slow Roll i Södermanland. Göra avstickare när man har lust. Ingens stress. Man kan ha det sämre. IMG_8160 (4)Och det bjuds på överraskningar också. I det lilla samhället Björnlunda, nån mil utanför Gnesta, åt vi igår vår godaste glass som vi någonsin ätit i hela våra liv, på Sternerbergs Choklad. De tillverkar den samma dag som den går ut till försäljning i deras vackra café.  Stikki Nikki och italiensk gelato kan slänga sig i väggen. Det här var världsk(g)lass. Vem hade trott att man skulle hitta sin bästa glass ever i lilla Björnlunda.

 

 

 

Om det outtömliga ämnet att lasta på cykel och om Odenplans pendel

Hej BLOGG

Det har hänt en del sen sist.

Ett outtömligt ämne är det som berör att lasta på cykel. Det kanske inte låter jätte ballt för den oinvigde. Men en av mina passioner råkar faktiskt vara att vidga vyerna för vad  (och vem) man egentligen kan få med sig på en cykel och upplysa folk om detta. En sunt intresse och mission om jag får säga det själv.

På midsommarafton skulle jag och min tjej ut i skärgården. Båten mot Möja skulle avgå från strandvägen. Vi skulle stanna några dar så vi hade inte så lite mat och packning med oss. Lådcykeln blev ett självklart alternativ för att ta oss från Norrtull till Strandvägen med all packning.

IMG_8011Och i tisdags skulle jag, min tjej och min dotter ta tåget till min uppväxtort Vetlanda i Småland.

För att ta oss till tågstationen, tre personer plus packning, blev det självklara valet…ja du vet vad.

IMG_8052

Lådcykelns mångsidighet till att förenkla vardagsbestyren är beundransvärd.

Och nu till nåt annat. Kristoffer Tamsons (M) och gänget från landstinget har ändrat sig. Bland annat på grund av att folk har protesterat. Nu kommer man att få ta med sig cykel från en av nedgångarna till odenplans nya pendeltågstation under lågtrafik. Det rör sig faktiskt om den nedgången som placerats ett stenkast från min egen boning intill Matteuskyrkan. Bra för mig men begränsningen till en nedgång verkar onödig och svårmotiverad.

Men att de iallafall ändrade sig om detta var väl för väl. Ett sånt enfaldigt, dumt, fegt, snålt, miljöovänligt, ogenomtänkt och urpuckat beslut var så uppenbart fel att det bara inte kunde gå igenom ens i den här stan.

Men ropa inte HEJ, detta beslut om att låta cyklar tas på och av vid Odenplan är bara på prov och ska senare utvärderas.

Vad är man rädd för? Jo förstås att cyklist-uslingarna tar tillfället i akt att ta med sin cykel på tunnelbanan en rulltrappstur upp från pendeltågs-perrongen, vilket såklart är super-förbjudet alla dygnets timmar.

Att någon skulle vilja utsätta sig för ett gäng irriterade medresenärer och en ännu mer irriterad tunnelbanechaufför som argt proklamerar ut i högtalarsystemet: ”Jag kör inte förrän du med cykeln lämnat tåget” har jag svårt att tro.

Men alla gillar inte att man nu kommer få ta med sin cykel. Läste just den här insändaren i Vi i Vasastan:

IMG_8075

Ja du Lisa. Vem vill bli nedpinkad av en bäbis? Inte många. Men det betyder inte att vi inte ska låta dem åka med. Risken att bli nedsmetad av en cykel eller nedpinkad av en bäbis är mikroskopisk, så det kanske man faktiskt kan leva med?

DS