Om varför en lådcykel är bättre än en smartcar och varför Car2Go känns rätt onödigt

 

Häromdan stötte jag på en granne, och några andra; de stod och snackade entusiastiskt bredvid en hyr-smartcar. 

Grannen kunde absolut se sig hyra en, berättade han, och var förtjust i enkelheten i biltillgängligheten och berättade att han trodde stenhårt på Car2Go:s koncept som gör biluthyrning smidigare än smidigast. 

En smartphone-app visar var bilarna står parkerade runt om i innerstan, sen hyr man bara med appen, låser upp den med sitt mobila bank-id och är fri att parkera den var man vill innanför tullarna när man inte längre behöver den. 

Att ta sig till B utan att sen behöva ta sig tillbaka till A kan vara en fördel. 

Jag tyckte också att det verkade smidigt och var på väg att dras med i entusiasmen då detta för många kanske kan leda till än färre skäl att äga bil i innerstan. 

Men så tänker jag till, vänder och slänger istället ut en fråga: Hur ofta finns behovet av en smartcar i Stockholms innerstad? 

Det finns ju faktiskt både cykel och kollektivtrafik som är bättre, billigare, miljövänligare och mer utrymmeseffektivt. 

En annan i grannens sällskap säger att det kan vara ett bra att snabbt få loss en bil när man till exempel ska till Ikea. 

”Men hur mycket får man egentligen med sig hem i en smartcar?” svarar jag och känner att jag ju mer jag funderar, ju mindre nytta ser jag med Car2go-konceptet. 

Något egentligt användningsområde var det heller ingen annan i sällskapet som riktigt kunde ge nåt exempel på, hur smidigt systemet nu än var, men detta skulle de resonera vidare om och säkert komma på nåt, sa de. 

Jag tänker cykelproletäriskt att i kampen packmöjligheter lådcykel vs smartcar, gör ju den förstnämnda fullkomligt mos av den andra. 

Car2Go känns onekligen som, med tanke på uteblivna packmöjligheter, ett bil-i-innerstan-projekt. Jag kanske fortfarande är seg i skallen efter nyårsfesten, men jag kommer faktiskt inte på ett enda skäl till att välja en smartcar, framför cykel eller kollektivtrafik, som innerstadsfärdmedel. 

Det verkar dock finnas de som uppskattar initiativet; hittade de här fina lovorden från en användare på Car2Go:s hemsida:

”Som det ser ut för vår lilla familj just nu är det inte aktuellt med en till bil. Men har man barn blir det lätt krångligt utan bil. Tack vare car2go kan jag snabbt skjutsa min dotter till och från skolan. Till slut blir det en hel del körning. Det är en enorm fördel att det fungerar så bra att reservera en bil med kort varsel med car2go-appen. Jag gillar också det låga minutpriset för parkering om jag behöver handla – det är otroligt praktiskt.”

Men det här med att vi istället borde minska biltransporter till skolorna och hitta alternativa lösningar då det är ohållbart att alla ska skjutsa sina barn i varsin bil (mardröm), vad hände med det?

Det är uppenbart att LÅDCYKEL ÄR MYCKET BÄTTRE, särskilt om man är en ”liten” familj (stor också förresten) som i exemplet. 

Verkar Car2Go bidra till minskat bilägande? kanske. Kommer det att leda till minskat bilåkande? tveksamt. Andra, lite bekväma, som istället hade cyklat eller åkt kollektivt kanske istället kommer välja en smartcar=kontraproduktivt. 

Här nedan är bara ett exempel på vad man inte riktigt fixar med en smartcar men som går utmärkt med lådcykel; bortfraktande av gran, leder onekligen till rätt mycket barr ända ner i kalsipperna om man är tillräckligt pantad att ge sig på motsvarande uppgift med en Car2go-bil.

Lådcykelns elegans, mångsidighet och potential till samhällsförändring kan inte belysas tillräckligt många gånger.

Idag träffade jag grannen igen och frågade om han tänkt ut något egentligt behov av hyrminibil i stan. Det hade han inte. 

Nån annan som kanske kan ge exempel på nåt tro?

/DS 

 

 

Det här inlägget postades i Annat av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
  • Anders

    Tänker att Car2Go-konceptet behöver utvidgas lite; geografisk är det på gång, bilmodellen blir nog kvar i 2-personers. Har aldrig ägt bil själv, men kan tänka mig följande användning:
    – Kollektivt till IKEA, hyrbil hem (=större bil behövs)
    – Hem sent från fest då kollektivt inte går eller tar lång tid
    – för folk som inte kan gå långt eller cykla

    Men, får se om det blir nåt användande av Car2Go för min del; hittills är cykel m kärror och sällan Sunfleet! Det jag gillar är att man koncentrerar sig på _bara_ den transportväg man vill ha; inte åka och hämta, lämna tillbaka etc., utan mer fritt!

  • http://www.livutanbil.se david

    tack för dina exempel, mycket faller på storleken, hem sent kan man åka med taxi och likaså för folk som inte kan gå eller cykla, ser fortfarande ingen potential bara overkill.

    Sunfleet – mer användbart, om nu inte Car2go kommer med större bilar…