Att låsa cykeln vid stolpe inte så klokt – här kommer ett varningsexempel

När jag igår morse, på väg till affären, slängde en blick på min lådcykel, förtöjd vid sin stolpe där den stått tryggt i över sju år, fick jag bevittna en rätt märklig sak.

IMG_8992 IMG_8991 (1)

Stolpen har inte lossnat från sitt fäste i marken men den är böjd?!

Hur sjutton har nån lyckats med det?

En kompis fick sin belt drive-cykel från Tyskland (värde 15 tusen) snodd för nåt år sedan. Då hade ogärningsmannen lyft stolpen (den var lös märktes i efterhand) rakt upp och på så sätt fått väck bygellåset cykeln var förankrad med.

Kanske har nån försökt sig på nåt liknande här?  När hen inte lyckats har den istället blivit böjd.

Svårt att förstå hur man kan lyckas böja en sån där pjäs – men hur jag än fnular, så kan jag inte dra någon annan slutsats.

Kan du?

Sagan har dock ett lyckligt slut. Lådcykeln är fortfarande i prima skick och i fortsättningen väljer jag annat att förankra den i.

/DS

Har inte längre delad vårdnad

Sen min dotters mamma och jag separerade för ungefär fyra år sen, så har vi inte bara haft delad vårdnad om vårt gemensamma barn – utan också om vår gemensamma lådcykel.

Det har gått bra och cykeln har uppfyllt en viktig funktion när den följt med i varannan-vecka-pusslet.

Men nu har cykeln fyllt sju och ett halvt år, och bakhjulet behövde bytas ut och lådan renoveras. Det blir knepigt att hålla på att dela upp utlägg hit och dit så jag köpte ut mitt ex och det är först nu jag egentligen på riktigt kan kalla mig lådcykelägare.

Och när det kommer till cyklar så är det roligare att äga själv. Jag tycker det.

Den har fått ett så gott som nytt hjul nu (ny fälg, nya ekrar) och skadan på lådan efter att nån lymmel måttat en spark (eller troligen fler) mot ryggstödet, har jag åtminstone tillfälligt fixat, skruvat och förstärkt i sömmarna.

Den har fått ett dubbdäck fram och en ny lampa och ringklocka. Ett halvtrasigt växelreglage och vajer har blivit utbytt och växlarna har finjusterats.

Har gjort det mesta själv (utom hjulet) och lärt mig lite på köpet. Brukar lämna till cykelverkstad för såna här grejor, men känns bra att få lite koll på vajrar och växlar och hur de ska justeras.

Den känns så bra nu igen lådcykeln.

Här om dagen körde jag dottern, tjejen och min Brompton i lådan, när en av oss? inte orkade cykla hem från Historiska museet (ska få present i kompensation).

Mitt enda problem är att växlarna fryser (eller vajern) vid några minusgrader. Ett trick är att alltid lämna den i cykelbart läge (inte ettan eller åttan) gärna fyran.

Finns något som kallas Nexus vinterkit:

”Den består av en T-koppling med smörjventli som monteras strax ovanför vevpartiet. Då kan man enkelt spruta in olja i vajerhöljet som tränger undan kondensen och smörjer vajern.” http://www.sportson.se/articles/fastfrusna-vaxlar/

Men ska det verkligen behövas?

Till att börja med tänkte jag prova lite teflonbaserad olja i höljet till växelvajern. Hoppas på det.

Min senaste triumf var det här elpianot som jag transporterade hem från min arbetsplats.

IMG_8977

Kollegorna trodde såklart att det inte skulle gå. Men inget ont om dem. De har ju fått lära sig hela livet att man måste ha bil för att flytta saker från punkt A till B.

När de kom ut för att bevittna den förankrade lasten tyckte de att det såg bra och imponerande ut men att jag borde leda  cykeln. Det är ungefär som att säga till en fågel: “Vilka fina och bra vingar du har, men du bäst om du går ändå”.

Lasset gjorde ju, som alla med erfarenhet av lastycklar redan vet, ekipaget stabilare.

/DS