Det är inte kylan som är problemet

Nu börjar jag fatta när min Brommie strejkar och när den inte gör det. Kylan är inget problem. Det har funkat att cykla i kallare än -15 senaste veckan. Det är när det blir slask och snö och smuts som sätter sig på kedja och drev som den blir obrukbar. Och det händer ju ganska ofta tyvärr. När det är kallt så sätter sig inte snön men vid tö så är det snabbt kört. I går så fick jag sparka mig fram för att hinna till lektion. Irriterande är vad det är. Och man borde kanske kapitulera och bara inse att Brompton inte är gjord för cykling i tö och snö. Men problemet ska banne mig lösas. Det måste finnas en lösning. Det är ju inte bara i Sverige det är snö och slask ibland. Som jag ser det är ett avtagbart skydd den enda lösningen. Men hur sjutton får man tag på ett sånt? Jag tänkte mejla Brompton och fråga hur dom tänkt sig att man ska lösa problemet. Mitt yrkesliv funkar inte utan en hopfällbar cykel att ta med på tåget.

Det är kedjesträckaren med drevet som börjar krångla när det kommer snö och smuts på kedja och drev.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat. Bokmärk permalänken.