Hjälmdebatten

På Gomorron sverige idag pratade man om att bara hälften av alla cyklande barn bär hjälm trots hjälmlagen som omfattar alla cyklande upp till 15 år. I soffan satt en hjärnkirurg och Katarina Enblad från NTF och argumenterade för en hjälmlag som ska omfatta alla.

Jag har har sagt det förr och jag säger det igen. Det är inte fel att ha hjälm om man nu känner att man vill ha det. Barn är helt klart i riskgruppen och det är bra att skydda dem så gott det går. Men den debatt som pågår är extremt onyanserad.

Cykeldebatter idag, i media, handlar nästan uteslutande om hur farligt det är att cykla och om att man bör använda hjälm. Nästan aldrig om vilka positiva hälsoeffekter ökad cykling skulle leda till. Om man ponerar att ett hjälmtvång skulle leda till att mellan 5 – 10% slutar att cykla så är den lilla hjälmeffekten för längesen uppäten. Hur då? En stor del av dom som slutar cykla kommer knappt få nån motion överhuvudtaget vilket leder till att vissa kommer bli tröttare, sjukare och dö i förtid av hjärt och kärlsjukdomar.

Det är därför cykeldebatten måste få vara mer nyanserad. Det är aldrig så enkelt som att bara dra upp massa olycksstatistik och peka på att mer skyddsutrustning skulle göra susen. Om det handlade om motorfordon som förslöar en, så funkar den typen av argument bättre.

På tal om statistik så verkar det finnas en övertro på hjälmen. Trots hjälmlagen för minderåriga som sattes i bruk för sex årsedan så ser inte olycksstatistiken ett dugg bättre ut idag för den ålderskategorin. Trots att hälften faktiskt använder hjälm.

Hjälmen kanske inte är det skydd den målas upp som. Kanske och troligen har hjälmen mindre betydelse vid en olycka än vad vi fått lära oss av media och i debbater som den idag. Vad gör vi då? Kanske borde vi ha ryggskydd också. En skena som vi sätter fast med kardborre. Och lag på det såklart. Vill vi ha skapa ett sånt samhälle?

Och om vi nu ska va konsekventa med olycksrisken så borde vi också ha hjälmlag vid vanligt gående utomhus. Man kan ju halka och slå i skallen. Det händer. För att inte tala om superstora istappar som kan falla från taken. Och i bilen, eftersom skallskador i bilolyckor är minst lika vanligt som i cykelolyckor. Det finns ett amerikanskt företag som tillverkar gåhjälmar för barn. Risken att barn ramlar när dom precis har lärt sig gå är ju förhållandevis stor.

Att styras av rädsla och vägra acceptera att en olycka kan hända vare sig om vi cyklar, åker bil eller går, känns sådär.

Saker kan hända och kommer också att hända. Även om man har hjälmen på sig. Det är bara att stå ut me att, fånga nuet och sluta oroa sig.

/DS

Det här inlägget postades i Annat av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
  • http://pulse.yahoo.com/_HEQ4LFQEGEW2LGUKDD7XCWFHAE Erik Sandblom

    Ha. NTF och en hjärnkirurg i morgonsoffan, det kan man inte kalla debatt. Kalla in en folkhälsoexpert, så får vi se vad hjärnkirurgen säger. Hur många cyklister är det egentligen som får permanenta hjärnskador? Hur många får det av exempelvis stroke? Tips: många många fler! Och hur motverkar man stroke? Genom motion!

    Cyklister lever längre!  http://sv.wikipedia.org/wiki/C…älm

  • Biker

    Det är NTF som driver den här frågan och deras inställning är närmast fanatisk långt borta från fakta, statistik och forskning. Märkte ni att inte ett enda ord togs upp vad beträffar vikten av tidig trafikutbildning, utan det handlade bara om hjälmar. Inte heller tog de upp vad för sort olyckor som var vanligast och hur man kan undvika dem. Inte ett ord om infrastruktur och vägarnas utformning. I media läser vi att 1000 barn hamnar på sjukhus max ett dygn men av vilka grunder? Benbrott, stukad handled? NFT-damen trodde i sin enfald att hjälmlag inte skulle reducera cyklandet samt att folk skulle cykla som vanligt  men med hjälm Snacka om att leva i sin bubbla. Alla vet att lag hämmar cyklandet.

  • Annica

    Men är det för att ni känner er fjantiga i hjälm som ni inte har eller vad?

    • http://twitter.com/ekocharter Ekocharter

      Vem har sagt att de inte har hjälm?

  • Biker

    Annica. Varför skulle någon känna sig fjantig i hjälm? Det förstår jag inte. Jag har alltid använt hjälm när jag klättrat i berg eller krupit i grottor och känner mig inte ett dugg fjantig. Om nu cykling tillhört en högriskaktivitet likt klättring,och hjälmen gett 100%skydd ( vilket den inte ger) hade valet varit lätt. Hjälm på! Men nu är det ju inte farligt att cykla och därför behövs ingen hjälm.

  • Pingback: Hjälmen skuld till tragisk olycka | livutanbil.se()