Vad kostar det att ha bil?

Vad kostar det att ha bil?

Det är svårt att ge ett bra svar på den frågan. Det gör den inte mindre intressant. Tvärtom.

Kostnaden varierar rejält beroende på: var du bor, vilken modell du kör, vilket försäkringsbolag du valt, hur du kör, hur mycket du kör, hur ofta du felparkerar o.s.v.

Swedbank har publicerat en intressant undersökning för kostnader av både nya och begagnade bilar. Exemplen är baserade på Motormännens Riksförbunds bilkostnadskalkyl för 2012.

För att köra en mil med en bil som har ett nypris på
230 000:-, får man alltså punga ut med 50 spänn och sjuttio öre. Men då kan man trösta sig med att allt är inräknat, både inköp, värdeminskning och soppa. Tyvärr inte oförutsedda utgifter som till exempel parkeringsböter. Om du kör 1500 mil per år – vilket undersökningen baseras på – så blir årsavgiften 76080:-
Det är många cyklar det!
Du tänker: ”Jag vill ha en bra begagnad bil så jag väljer att betala 77 300:- för en Volvo 940 2002 års modell.”
Du behåller – i detta exempel – bilen i tre år och kör 1500 mil per år. Då blir årsnotan 53 080:-
Men tyvärr, då måste du lägga upp de 77300:- som bilen kostar kontant, några ytterligare bankavgifter på lån är inte inräknade om du nu skulle sakna besparingar för köpet.
Konsumentverket har också kalkylerat om kostnader för fyra olika bilmodeller.

En Volvo V70 från 2009, alltså ny när kalkylen var färsk, har en årsavgift på 65 100:-, värdeminskning inräknad. Bensinpriset har höjts sen dess så man får nog räkna med ett par tusen till.

Vår lägenhet kostar strax över 70 000:- om året. I vårt fall hade det med andra ord varit snudd på dubbla boendekostnaden att äga denna Volvo.

Med tanke på att vi skulle få punga ut med ganska mycket extra för boendeparkering i Stockholm – jämfört med övriga landet – skulle det nog dra jämnt med kostnaden för boendet.

Om vi jämför Swedbanks uträkning för en begagnad Volvo 940 för 77 300:- (årskostnad 53 080:-) med Konsumentverkets exempel på en Volvo V70 2,4 för 80 000:- (årskostnad 46 100:-) ser vi att utgifterna stämmer överens ganska hyggligt.

Det som gör Swedbanks undersökning mer intressant, och även mer trovärdig, är att de väljer att göra en tydlig avgränsning:undersökningen grundar sig på 1500 mil/år, bilen ägs i tre år, köps kontant och är halvförsäkrad.

Levande exempel

Min brors familj har ägt en Volkswagen Touran (2004) sedan 2009. En helt oförutsedd kollaps av växellådan har, i skrivande stund, fått trebarnsfamiljen att fundera över om det – för dem – är möjligt att klara sig utan bil. En ny växellåda kostar nästan 40 000:-, med montering. Mer om den historian kan du läsa här. Brorsan räknade ut vad bilen kostat dem det senaste året och siffran han kom fram till blev till en ”ganska så jobbig” insikt. Med bensin, service, reparationer och avbetalning blev summan: 66 800:-, värdeminskning ej inräknad. Vilken, hårt arbetande småbarnsfamilj som helst, skulle kunna gå i konkurs av en sådan stor, ofta omedveten, utgift. Om nu familjer kan gå i konkurs.

En läsare, Julia, berättade via en kommentar till ett inlägg om saken:

”Jag hade en Saab 9-3 (2001) 2006-2010. Den kostade i snitt 19 kr/mil exklusive bränsle men inklusive allt annat, t ex reparationer, försäkringar, inköp och värdeminskning. Bensinen kostade i snitt 8,60 kr/mil, dvs total milkostnad 28 kr/mil. Vi körde mestadels långt i taget, annars hade nog bensinen varit dyrare. Total kostnad i snitt per år blev ca 41 000 kr. Summan jag fick för bilen när jag sålde den, är inräknad i årskostnaden för bilen.”