Cyklar på tunnelbanan – tidigast om tio år enligt SL

Hade en lång diskussion med SLs kundtjänst igår. Från att det varit låång väntetid på svaren – fick jag nästan svar omgående på mina mejl, och det på en söndag.

Det om att SL menar att cykel i rulltrappor är farligt, och att det främst är därför de förbjuder det i tunnelbanan – men samtidigt tillåter cykel på pendeltåg, och i liknande pendeltågsrulltrappor – avfärdas enkelt. Man menar att pendeltågsstationer, nästan alltid, ligger utomhus och därmed är säkerhetsrisken mindre då resenärer lättare kan ta sig ut vid exempelvis brand.

En ny grej som kom upp, är att man menar att ”för många” är i behov av tunnelbanan, då det inte finns nån komplett tvärförbindelse. Det gör det svårt att, för ens två cyklar/tåg, avvara nåt utrymme – även om det skulle lösas med vikstolar som också kan användas för sittplatser.

Såklart jag tycker att alla SLs argument är rena dyngan och bara ett stort bevis på att viljan inte finns.

Segt att påverka även om han säger att mina åsikter skall föras vidare till beslutande i frågan.

Minst tio år!? Vikcykel verkar vara enda sättet ett bra tag framöver.

Så trögt det går blir man ju sugen på nån slags cykelrevolution. Nån som är sugen?

Hela diskussionen för den som vill läsa:

Kampen fortsätter.
/DS

 

Det här inlägget postades i Annat och märktes , , , , , av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.