Helix – Världens lättaste och minsta vikcykel. Hur står den sig mot en Brompton?

Snart dras en kickstarter igång för att få till en lansering av en hopfällbar cykel som ska, enligt upphovsmannen Peter Boutakis, vara världens lättaste, säkraste, minsta – och bästa.

Cykeln har 24″ hjul och redan där måste man ifrågasätta trovärdigheten i ”The worlds smallest folding bike”. En Brompton har ju en hjulstorlek på 16″, då kan väl omöjligt en med 24″ bli mindre i hopfällt läge?

Men det är ju bara att jämföra.

En Helix har måtten: 58 cm * 63,5 cm * 23 cm, och en Brompton: 56,5 cm * 54,5 cm * 27 cm (hopfällda)

Även om måtten för den förstnämnda är imponerande för 24″, så rår den ju inte på en Brompton, som så gott jag vet är den minsta riktiga hopfällbara cykeln på marknaden (räknar inte med A-bike).

Men det är noterbart att en Brompton faktiskt är ”fetare” än den (förhoppningsvis) nya konkurrenten.

Vikten för en Helix, gjord i titan, är 9,5 kg.

Är det lättare än den lättaste Brompton? Svar nej.

Den lättaste Brompton (0 vxl, superlight, utan stänkskydd, s-styre) väger bara 9 kg. Men lägg till att Helixen kommer med 9 utanpåliggande vxl (alternativt 8 i navet) och väljer du en 6 vxl Brompton (som är maxantal) får du plussa på nåt kilo. Så tar man hänsyn till antal växlar man får så är Helixen en lättare cykel. Växlar väger och 9,5 kg för en vikcykel med nio (och skivbroms), är riktigt konkurrenskraftigt.

Kickstarterprojektet kommer snart igång och dealen är att du får köpa cykeln för $1199 istället för ordinare pris $1499 om du väljer att supporta.

Jag diggar vikcyklar och jag har haft galet mycket användning av min Brompton sedan jag köpte den för 6 årsen. Även om det är märkligt att helixutvecklarna inte verkar känna till måtten på en Brompton (världens mest välkända vikcykel?) så tycker jag att cykeln helt klart är intressant och ser fram emot att följa vad som blir av den.

Mer info om cykeln här.

/DS

 

 

Det här inlägget postades i Annat och märktes av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
  • http://p.bergqvi.st/ P Bergqvist

    Njae, räknar vi volym så är faktiskt Helix mindre än Brompton 😉
    Helix landar på drygt 77 liter, och Brompton på 83 liter, räknat på de siffrorna du angav i inlägget då.

    • David Sennerstrand

      Du har förstås rätt. Då kan man inte anklaga dom för ljug. Men vill hävda att stl på själva paketet är mest intressant. Bredd/djup av mindre intresse.tack för kommentaren.

    • Peter

      När jag räknar så blir Helix 84,7 liter och Brompton 83,1 liter. Räknar jag fel?

      • David Sennerstrand

        Jag fick just samma resultat Peter. 84,7 liter för H och 83,1 för B. Verkar som att Brompton är nättare även i volym P Bergqvist?

        • http://p.bergqvi.st/ P Bergqvist

          Si på tusan! Undra vad för siffror jag räknade med egentligen? =)

  • Johan

    Jag har en Brompton och det jag stör mig mest på är hur ”bred” den är ihopfälld. Inte för att den tar plats, utan då bredden gör den jobbig att bära. Om den hade varit hälften så tjock så hade jag inte behövt hålla den så långt ifrån kroppen vilket hade gjort bördan lättare.

  • bullittlkpg

    Även om brompton har större volym så är den mindre i det vad flygbolagen kallar linear dimensions. Ett vanligt maxmått bland flygbolag är att längd+bredd+höjd inte får överskrida 158cm. Både Brompton och Helix klarar sig under det måttet men bromptonen har mer marginal för stoppning mot när bagagehanterarna slänger cykeln på betonggolvet.

  • Pingback: En touringcykel man inte får ta med på tåg, är för mig en medioker touringcykel | Liv utan bil()