Mall of scandinavia – sveriges mest cykelOgästvänliga plats?

Hade lite tid över innan jag skulle vara på plats på Solna gymnasium för rep av årets julföreställning med Solna kulturskolas elever i onsdags.

Så jag svängde av åt Mall of Scandinavia istället. Ville kolla läget och speciellt då cykeltillgängligheten.

Följde skyltarna. Försökte hitta cykelbanan. Hittade bara en trottoar för gående och en körbana. Valde körbanan. Mall of scandinavia till höger visade en skylt, så jag svängde av och kom ut på en ny körbana, utan trottoar för gående, där alternativen var två. Antingen ut på E4:an eller in i Mall of scandinavias garage med plats för 3700 bilar och 0 cyklar.

Jag valde motvilligt garaget, ville inte ut på motorvägen med min Brompton denna mörka decemberkväll. När jag cyklat in i garaget ändrade jag mig, hellre Hades än detta, inte en minut till i detta Sodom, så ut igen.

Det gick inte cykla tillbaka samma väg jag kom eftersom det var enkelriktat så det enda alternativet som återstod var motorvägen. Cyklade i riktning mot den. Hoppades att en lösning snart skulle dyka upp när arga bilister tutade för att förstärka min känsla av att jag befann mig i för mitt trafikslag otillåtna marker. Den känslan behövdes inte förstärkas alls när jag passerades av bilar som nästan krokade i mina kläder med deras sidospeglar.

Då såg jag min flyktväg och min chans till räddning. Trafikflödet avtar en för en kort stund och jag lyckas förmå mig själv att korsa körbanan och kasta mig in i ett utrymme mellan två höghus.

Jag och min cykel är oskadd.

Därifrån kunde jag senare gå till huvudentrén för icke bilburna. Jag hittade en rad cykelställ med plats för säkert 20 cyklar sammanlagt – här har Solna stad verkligen satsat på att tydligt kommunicera hur man vill att folk ska ta sig hit. 3700 mot 20 talar för sig självt. Finns kanske fler cykelplatser någon annanstans men utanför själva huvudentrén var detta vad jag kunde se.

Mall of scandinavia måste vara sveriges mest cykelOgästvänliga plats. Att man 2015 skapar ett sådant här ställe, så extremt otillgängligt för ett miljövänligt transportmedel som cykel är för mig en stor och fet tragedi.

/DS

 

 

Det här inlägget postades i Annat och märktes , , av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
  • Erik Johansson

    ”all reklam är bra reklam”?

  • David Sennerstrand

    Nja, det finns väl undantag från den regeln?

  • Jonas

    Du kom uppenbarligen från fel håll. Åker man till MoS från östra sidan så finns det en (visserligen dåligt tilltagen, men ändå) cykelbana och bra ytor att cykla på hela vägen fram till den stora norra entrén.

    Å andra sidan finns det inte ett enda cykelställ på den sidan…

    • David Sennerstrand

      fast det måste vara mycket tydligare anser jag, tydligt skyltat vilket som är för cykel. vilket håll man än kommer ifrån.

  • Jonas

    Jag får backa på det tidigare påståendet…

    Efter flera dussin besök på MoS utan att se något cykelställ tog jag idag ett varv runt ”torget” mellan entrén och arenan och kunde konstatera att jag hade fel. Det finns ett riktigt lyxigt cykelställ för femton cyklar, varav fyra platser avsedda för bredare lastcyklar. Under tak, och försett med tryckluftslang för däckpåfyllning! Dessutom placerat rätt så nära entrén, inte alls sämre än de mångtaliga parkeringsplatserna för bilister!
    Så det enda klagomålet som kvarstår är att om man kommer från Råsundahållet så måste man åka runt hela arenan för att ta sig till det övre torget vid entrén, med sitt fina cykelställ, eftersom hissen vid den breda trappan från Evenemangsgatan är en dryg halvmeter för kort för att köra in en lastcykel!

    Annars finns det inget att klaga på när det gäller cykelangöring till MoS. Många andra köpcentrum och stor-/byggmarknader har försökt skapa bra cykelställ, men när ingen använder dom så försvinner dom tyvärr vartefter. Det är upp till kunderna om det skall gå att cykla i förlängningen genom att välja dom affärer som möjliggör det!!

    • David Sennerstrand

      4 plus 15 cykelplatser, det är inte mycket att skryta med hur fina dom än må va. Speciellt inte med tanke på att där finns 3700 parkeringsplatser för bil. Här kan du läsa att jag inte är ensam om kritiken med tanke på cykelsituationen där: http://www.expressen.se/dinapengar/cykelkaos-vid-mall-of-scandinavia/
      Och håller inte heller med dig att man kan lägga allt på kunderna. Skapar man ett köpstadsland likt ett mini-u.s.a.som tar livet av stadskärnor, är det ett stort politiskt misslyckande.

      • Jonas

        Ännu värre, det är totalt 15 platser, alltså 35 med de tjugo du såg på andra sidan såvida det inte finns ytterligare något cykelställ utplacerat… Det hade rent principiellt varit toppen om det fanns minst lika många platser för cykel som för bil, men så länge det i praktiken bara står ett halvdussin cyklar parkerade så är det rätt så svårt att motivera ett behov av fler platser!

        Jämför med hur det ser ut på relativt nyöppnade Hornbach i Sundbyberg med ett trettiotal cykelplatser, även där med tak över och bekvämt placerade intill kundvagnarna precis utanför entrén. Jag handlar där ganska ofta och ungefär hälften av gångerna ser jag någon annan cykel, och då vanligen bara en. Som allra mest har det en gång varit fyra cyklar samtidigt när jag varit där, min egen inkluderad… Nu har dom efter ett par år istället ställt in en lånesläpvagn som blockerar 2/3 av cykelplatserna, eftersom kunderna ändå väljer att inte cykla dit.

        Just MoS har bra tillgång till kollektivtrafik och såväl utbud som upptagningsområde som borde göra det attraktivt att cykla till, så rent samhällsplaneringsmässigt skulle jag snarare se det som ett steg framåt jämfört med många andra köpcentrum i stockholmsregionen dit man knappt tar sig utan bil. (Och som inte sätter upp några cykelställ över huvud taget.)

        Angående skyltningen och cykelvägarna så håller jag med om att det är dåligt, men det är inte begränsat till Arenastaden utan ett resultat av att Solna stad rent generellt inte prioriterar cykelinfrastrukturen speciellt högt.

  • Jonas Andersson

    https://uploads.disquscdn.com/images/76ce67ca153407f2c8c8a790af1517bf2a49323cff67eda8bbf9227134f6ff6d.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/c1488594da4cdccea2a2ebafa2134eccbd1907f90bc457bc35aa95ca25e643dd.jpg

    Just nu skryter ”Mallen” med att dom med att dom har över 200 cykelparkeringsplatser totalt. Av dessa är 130 i ett bevakat inomhusgarage för ”lojalitetsmedlemmar”, tydligen med laddstation för elcyklar, och med en ”servicestation”, vad det nu innebär.

    Jag har inte testat inomhusgaraget än, då det ligger ganska otillgängligt till för cyklister, men parkeringsplatserna utomhus har försetts med extremt trånga cykelställ där det i bästa fall går att parkera en cykel på varannan plats, och även då får man skuffa och knuffa på cykeln intill för att komma in med en ”vanlig” cykel. Det är inte över huvud taget lastcykelanpassat, så det gäller att man håller ner på ”shoppingen” under besöket, så man inte behöver ha lastcykeln med sig!

    I alla fall när det gäller torget mot ”Friends arena” så är det inte ovanligt med ungdomsgäng som hänger mellan entrén och cykelparkeringen, och regelmässigt uppträder hotfullt mot besökarna, så det kan nog vara värt omvägen att testa inomhusgaraget istället, i alla fall om man inte bara är där på förmiddagen mitt i veckan… Tydligen prioriteras inte övervakning och väktare i den änden av köpcentret!