Vikcykelguide

Att välja hopfällbar cykel

Att en cykel med små hjul är dålig att cykla är en seglivad myt. På sjuttiotalet var en viss typ av minicyklar populära som troligtvis, till viss del, ligger bakom mångas uppfattning om att man inte kan cykla fort på cyklar med små hjul.

Att dessa, ofta svensktillverkade, minicyklar hade vissa brister i köregenskaper – är helt sant. Jag ägde själv ett exemplar av den estetiskt tilltalande Polstjärnan, tillverkad i Uppsala, men som var en ren mardröm att cykla på. Efter en viss hastighet svarade den inte alls upp mot den energi man la ner i trampandet. Som en fartspärr ungefär. Väldigt frustrerande.

Att skylla detta på annat än på bristande kvalité och felanpassande drev – är fel. Dåliga cyklar finns det gott om, både med små och stora hjul.

Små hjul kan däremot innebära vissa fördelar gentemot större: bra accerleration och manöveregenskaper, mindre luftmotstånd, samt – som vissa av dessa modeller tagit vara på – utmärkta packmöjligheter. Mindre hjul lämnar plats för packning och tyngdpunkten blir lägre jämfört med en fullpackad större cykel vilket bidrar till stabilitet.

1986 slogs världsrekord på en Moulton; 82 km/h kom ekipaget upp i. Cykeln hade 20″ hjul.

Vissa upplever styrningen en aning sladdrig på cyklar med små hjul medan andra menar att den är mer direkt än cyklar med större hjul. Även om styrningen känns annorlunda på en småhjuling är det något de flesta snabbt vänjer sig vid.

En cykel med fullstora hjul går jämnare över smågropar, gatsten och sämre vägunderlag. En del av modellerna med mindre hjul kompenserar detta genom en mer eller mindre avancerad fjädring.

Vissa väljer en hopfällbar cykel av den anledningen att stöldrisken minskar radikalt, eftersom de ofta är väldigt smidiga att ta med inomhus. Andra för att man så lätt kan kombinera sin cykeltur med andra tranportmedel som tåg, buss, båt, flyg eller bil.

Att ha möjligheten att kunna kombinera cykelsemestern med andra tranportmedel är också ett användningsområde som ökat i popularitet.

I Sverige kan en vikcykel komma väl till hands eftersom cykelfientliga SJ inte tillåter vanliga cyklar på sina tåg. Samma gäller för kollektivtrafiken i stort sett över hela landet. Med en hopfällbar cykel kan man till exempel cykla till jobbet och åka med kollektivtrafiken hem.

Vilken modell ska man välja då? Självklart beror det på vilka användingområden man tänkt sig. Vissa modeller, som till exempel Bike Friday och Moulton, har valt att vässa cykelegenskaperna till bästa tänkbara och därmed inte haft lika stor ambition att få till en cykel som blir något vidare kompakt i hopfällt läge.

Om man satsar på långfärdscykling och vill kunna ha möjlighet att ta med cykeln på till exempel tåget, så kanske inte storleken ihopfälld eller hur snabb och smidig själva ihopfällningen är, är första prioritet.

Om man däremot använder cykeln till att kombinera ett eller flera olika alternativa transportmedel blir storlek i hopfällt läge och vikt mer relevant. Vill man alltid ha möjlighet att ta med cykeln in i huset/lägenheten, krogen, jobbet, bion etc, är kompakthet och låg vikt än mer viktigt.

Det finns modeller som kombinerar köregenskaper, snabb ihopfällning, vikt och storlek riktigt bra. Känslan av att man kompromissat med cykelns köregenskaper känns obefintligt. På de flesta modeller av god kvalité är det inga problem att till exempel cykla ca 10 mil/dag på en eventuell cykelsemester.

Det finns vikcyklar med standard hjulstorlek som knappt går att särskilja från vanliga cyklar. Montague är ett exempel på en sådan. Nackdelen är att den typen av cyklar är rejält skrymmande ihopvikta. Å andra sidan så tillåter både SJ och till exempel Stockholms kollektivtrafik SL, ihopfällbara cyklar. Med andra ord borde de inte ha något att säga till om – trots storleken.

Till sist vill jag tillägga att det är både praktiskt och lustfyllt att nyttja den hopfällbara cykelns alla fördelar och mångsidighet.

Vem vet, kanske blir din bil överflödig.

Dahon

,

Dahon curve

Det finns mängder av modeller och storlekar av denna vikcykel. Dahon är världens största tillverkare av hopfällbara cyklar. Cykeln beskrivs ofta som prisvärd.

Wikipedia Dahon

Recensioner/Tester: Dahon Speed TR Dahon Vitesse Dahon Curve D3

Återförsäljare Sverige: mybike.se

Moulton Bicycles

Moulton är egentligen ingen hopfällbar cykel men brukar nämnas i samma cykelkategori. Däremot kan man välja att få den i isärtagbart utförande. Det tar ca tre minuter att ta isär den och med tillhörande väska kan man till exempel ta med den på ett tåg, även om den inte på något sätt blir lika kompakt som en vikcykel. Beskrivs som en bra touringcykel med utmärkta cykelegenskaper. Nämnvärt är att cykeln innehar ett fartrekord 1986 på 82 km/h. Finns även i racingutförande.

Är man ute efter en cykel att dagligen kombinera med tåg eller annat alternativt färdemedel finns det mycket bättre val som till exempel Brompton. Om man däremot vill ut på långtur och ha möjligheten att ta med cykeln på tåget, kan Moulton vara ett av de bättre alternativen.

Wikipedia Moulton Bicycles

Recensioner/Tester: Moulton TSR 8 Moulton TSR 2 Moulton TSR 8 Moulton TSR

Återförsäljare Sverige: Gamla stans cykel

Montague folding bikes

En hopfällbar cykel som är lika stor som en traditionell. Viks ihop på ca 20 sekunder. Företaget menar att det här är en hopfällbar cykel som har lika goda (eller bättre) köregenskaper som en vanlig. Det finns småhjulingar som är minst lika bra som traditionella cyklar men på ojämnt underlag ligger nog denna modell, p.g.a. de större hjulen, före sina småhjuliga konkurrenter.

Wikipedia Montague

Recensioner/Tester: Montague Boston 8. Montague Boston

Återförsäljare Sverige: North Sport (postorder DK)

Brompton

En av de mest kompakta vikcyklarna i ihopfällt läge. Cykeln har en stor grupp entusiaster och har blivit populär bland både unga och gamla. Brompton är Englands största cykelproducent och cykeln har fått något av kultstatus, speciellt i London och Barcelona. Istället för att satsa på flera olika modeller, håller sig Brompton till en standardram; man kan däremot välja på flera olika färger, styren och andra tillbehör.

Wikipedia Brompton

Recensioner/Tester: Brompton P6L-X Brompton S6L Brompton M6L Brompton S2L-X Brompton M3L Brompton S2L Brompton M?L

Återförsäljare: Gamla Stans Cykel

Tern

Nystartat (2011) Taiwanesiskt företag. Tillverkar vikcyklar med hjulstorlekarna 20″, 24″ och 26″. Har fått ett positivt mottagande för fina köregenskaper och design. Modellen Eclipse S11 vann ett design pris på ”Eurobike bicycle trade show”.

Wikipedia Tern

Tester/Recensioner: Tern Link P9 Tern Verge X30h
Återförsäljare Sverige: –

Kan fortfarande rullas i hopfällt läge vilket är funktionellt när man inte vill/orkar bära den. En kevlarrem ersätter kedjan vilket bidrar till en näst intill underhållsfri cykel. Kan fås med både 16″ och 18″ hjul.

Wikipedia Strida

Recensioner/Tester: Strida SX

Återförsäljare Sverige: oddcyclist.com

Bike friday

Finns i flera utföranden, allt från touring- till tandemcyklar. Köregenskaper är prioriterade framför storlek i hopfällt läge. The Folding Society’s Buyer’s Guide beskriver den som: ”A high performance bike that folds. The sales pitch is that it rides as well as your best bike and this is a quite fair description…”

Wikipedia Bike Friday

Recensioner/Tester: Bike Friday Tikit Bike Friday New World Tourist

Återförsäljare Sverige: –

Mezzobikes

Har en hel del gemensamt med Birdyn nedan. Gjord i alumnium, utanpåliggande växlar och blir ungefär lika stor i hopfällt läge.
Recensioner/Tester: Mezzo D10
Återförsäljare Sverige: –

Birdy Folding Bikes

Kan fås från 8-24 växlar. Lämplig för både pendling och långfärd. Viks ihop snabbt och blir nästan lika liten som en Brmpton i hopfällt läge. Eftersom den är av aluminium är den förhållandevis lätt.

Wikipedia Birdy

Recensioner/Tester: Birdy Monocoque

Återförsäljare Sverige: Jary

Airnimal

Airnimal satsar på högprestandacyklar med hjulstorleken 20″ och 24″. Cykeln är i hopfällt läge, relativt stor. Populär för långdistanscykling.

Tester/Recensioner: Airnimal Chamelon

Återförsäljare Sverige: Norvelo