Fullstor vikcykel du kan ha i en racket bag

Trots att vi snart varit ägare av en fullstor vikcykel i ett år, kan jag ändå inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om konceptet.

Vår Montague Boston 8 ihopfälld

Det är en bra och snabb cykel som jag använt mycket, men det är bara det…att jag knappast aldrig fällt ihop den.

En gång i somras fick jag punka i närheten av Skanstull. Bra tänkte jag, nu får jag äntligen användning av själva vikfunktionen, men när jag väl stod där, klar att traska ner i T-banan, var det nåt som tog emot.

Jag är ju van vid en superkompakt Brompton. Skulle jag, i sällskap med detta stora och otympliga, våga mig ner i tunnlarna i självaste rusningstimman med allt vad det innebär?

Nej. Det kändes helt enkelt fel och alltför klumpigt. Styret sticker ut, man får bära framhjulet i ena handen och den multitransportmodala frihetskänslan infinner sig knappast med detta åbäke.

Och utfälld. En riktig brudmagnet.

Men å andra sidan…för det finns ju oftast en sån, med en kompetent väska blir denna vikcykel, med imponerande köregenskaper och svinlite flex, en riktigt mångsidig och användbar historia. Väskan gör hela paketet behändigt och då skulle jag inte dra mig för att varken ta med den i tunnelbanan eller SJ.

Montagueväskan lär du kunna packa ner i ryggan och ihopfällningstiden är inte mer än ca 30 sek. Med andra ord, passar den behoven, kan en Montague bli hur klockren och användbar som helst.

Men nu var det egentligen inte om Montague det här inlägget skulle handla om utan snarare den väldigt intressant finska nyutvecklade Fubi från Vasa.

Det handlar om världens mest kompakta fullstora vikcykel.

 

En “multipurposebike” som välkomnar de flesta underlagen och dessutom blir så liten ihopfälld att du kan förvara den i en racket bag.

Låter ju lite för bra för att vara sant och det finns såklart ett stort “men…” och det handlar om att hjulen inte får vara med i själv paketet.

Vad ska du göra med dem då? Vet inte. Ha dom i ena näven känns ju sådär även om den andra enheten råkar vara nästan overkligt behändig.

Men jag kan inte annat än tycka att det här är ett superintressant kickstarterprojekt, för det är just det, utvecklingspengar behövs för att man ska kunna gå till cykelhandlarn och kränga en sån här.

I slutändan handlar det förstås om vilka behoven är.

Vill du ha möjlighet att ta med din cykel på tåg, flyg, buss och bil samt att enkelt kunna förvara den, till exempel under sängen passar en Fubi säkert utmärkt.

Vill man i stadmiljön på enklaste sätt ha möjligheten att kunna kombinera cyklingen med en busstur, cykla lite till för att sen avsluta med en tunnelbanetur men ändra sig igen och cykla sista biten hem, har jag svårt att se att ett sånt här alternativ skulle vara konkurrenskraftigt.

Själva jämförelsen kan hända vara orättvis då Fubi och de små superkompakta spelar i olika ligor, med tanke på olika målgrupper och prioriteringar.

Hoppas den kommer ut i produktion. Väntar med spänning.

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.