The Copenhagen Wheel lanseras till slut

Köpenhamnshjulet kan äntligen beställas här, och skickas till våren.

Har ju varit helt dött därifrån sen den tänkta, men uteblivna lanceringen, 2011.

Själva grundidén är att batteriet i elmotorn laddas, av ens egen maskin, i nerförsbackar och när man “trampar bakåt?”.

Min misstanke har varit att man helt enkelt inte kunnat alstra tillräcklig energi på det här sättet.

Man kan också ladda batteriet traditionellt genom vägguttaget på ett par timmar.

Är nyfiken på detta hjul. Verkar så himla enkelt att konvertera i stort sett vilken cykel som helst.

Elcyklar är ofta ganska fula men med The Copenhagen Wheel råder man bot på det.

Skulle jag själv skaffa hjulet så skulle jag gärna sätta ett på Montaguen. Då skulle man få en snygg cykel, som man kan cykla hur långt som helst med och som man även kan fälla ihop och ta med på tåget vid behov.

En Montague Boston väger ca 12 kg och Köpenhamnshjulet ca 6 kg. Gissar att hjulet som redan sitter där väger ca 2 kg med sina 8 interna Shimanoväxlar. Då landar man på en 16 kg lätt elcykel. Klart under elcykelsnittet.

Ska erkänna att habegäret bultar igång en aning.

superpedestrian.com

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.