Ny vikcykelluff i sommar

Ska i vanlig ordning ge mig ut på vikcykelluff i sommar.

Är kanske en aning tidigt att börja planera för detta men det värmer en aning, i det kalla vintervädret, att börja tänka på detta redan nu.

Till Barcelona.

Rankad 13 i cykelvänlighet enligt The copenhagenize index

The Copenhagenize Index - Barcelona#12 (2011 – #3)

The Copenhagenize ReportAnother poster child among Emerging Bicycle Cities, Barcelona has impressed the world with their efforts to reestablish the bicycle as transport. Their bike share system is a smashing success, protected infrastructure carries bicycle users along many routes and the citizens have embraced the bicycle like in few other places. With a modal share pushing 4%, Barcelona has every reason to be proud of what they have achieved over just a few years.

The city's firm committment to 30 km/h zones is impressive and local advocacy is well-organised and influential. Barcelona is an enjoyable city to cycle in.Copenhagenize Fixes Barcelona fell from a lofty 3rd place in 2011 to #12 this year. A lot of competition entered the Index this time around and Barcelona suffered from it. After a few years of insistent progress, it seems that Barcelona has plateaued. Cities that slow down after having showed us visionary leadership can be frustrating. There are a handful of cities poised for promotion to the premier league of cycling cities and Barcelona is certainly one of them.

What Barcelona needs is political leadership and investment in bicycle infrastructure. Building further on the foundations of their hard work. Complancency is a threat to the city. The proposed Spanish helmet law is another dark shadow on the horizon. Barcelona, like Seville, will suffer the consequences if the law is passed.

Stockholm finns inte med på listan.

Det betyder inte att Barcelona är en bättre cykelstad än Stockholm men däremot att staden har genomgått mer radikala cykelförbättringar under de senaste åren.

Stockholm spöar faktiskt en hel del städer i det där cykelvänlighetsindexet men här verkar man vara nöjd. Man pratar om att satsa men den som har ögon kan se att till exempel den nya ditmålade cykelbanan på Odengatan, inte är ett dugg bredare eller mer sammanhängande än vanlig stockholmstandard – trots att den är helt färsk och borde visa på nåt nytt. Nåt bättre. Likadant på Karlavägen.

Men tillbaka till vikcykelluffen i sommar. Har börjat fila på spanskan. Använder apparna Duolingo och Cat spanish. Jag jobbar mest som sånglärare. När en sångelev sjukanmäler sig får jag en liten lucka på ca 25 min. Den fyller jag med spanskaplugg och på ett par terminer lär man sig en hel del. Speciellt Duolingo är helt fantastiskt.

Barcelona, tänker man, ligger för långt bort för att ta sig med tåg. Denna gång får det bli flyget.

Men icke! Jag ska åka tåg. Det är liksom det som är själva koncepetet. Vikcykel + tåg. Det får ta den tid det tar. Att åka tåg är en njutning. Den som påstår nåt annat vet inte hur man gör.

Hasta luego!

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.