Lådcykelpool i Högdalen

Den oförsvarbara- och svårrubbliga parkeringsnormen vid bostadsbyggande i Stockholm, kommer åtminstone nyanseras en aning framöver.

Då börjar det snackas om lådcykelpooler. Yeah!

Att bygga bostäder med rådande (puckade) bestämmelser om att varje lägenhet ska ha minst en parkeringsplats som alla boende, oavsett bilinnehav eller inte, är med och finansierar, känns mossigt.

Varje P-plats kostar mellan 300 000-600 000 kronor som såklart även den hängivna året-runt-cyklisten får vara med att betala på.

Så det är på tiden man bryter med detta och börjar bygga utan att förutsätta alla vill ha bil.

Blev positivt överraskad när jag igår såg ett inslag om detta på ABC. Man ska bygga ett demonstrationsområde i Högdalen för den bilfria människan.

Som kompensation för avsaknaden av p-platser, ska de boende istället ha tillgång till bil- och (ta in-njut) lådcykelpooler.

Läs mer här.

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.