Tuffa prövningar en vanlig cykeldag i Stockholm stad

Lovely söndag igår, förutom ett par…tre…fyra…undantag.

Hittade ett trasigt porslinsfat i lådan, som nån kasserat. En del av de förtappade som aldrig sett en lådcykel, verkar tro att det istället föreställer en mobil cykelpapperskorg; men det var gladeligen inte tillräckligt för att sabba mot goda morgonhumör.

Ska nämnas att papperskorgsproblemet är en av de lätträknade svårigheter lådcykellivet för med sig.

Jag la porslinsfatet i en “vanlig” papperskorg, ca 4 meter bort, slängde upp min hopfällbara Brompton i lådan och satte kurs mot Kungsholmen.

Skulle senare lämna lådcykeln där – och vill man även cykla hem sen, är det inte fel att ha en vikcykel med sig i lådan.

På hemvägen, lite senare, stötte jag på ett hinder…

Fleminggatan Kungsholmen

Återvinningscontainrar står för nåt bra, men när de inkräktar på det lilla fjuttiga utrymme som vi, nuförtiden rätt många, cyklister blivit tilldelade – är det något som är ruttet i staden Stockholm.

Särskilt när det i det här fallet råkar finnas en massa lastutrymme bakom containern?

Efter att ha testat appen Cykelrapporten (för att ange störningsmoment) har jag börjat använda stadens egenTyck till, (mer om appen här) vilken jag fått ett bra intryck av och som omfattar mycket mer än bara cykelrelaterade problem.

Och med handen på hjärtat ska det väl erkännas att det finns andra problem, här i livet, än de som angår ens ibland hårt beprövade cykellivsstil. Även om de må vara få.

Jag tar i alla fall ett kort på containereländet och skickar via appen in klagomålet samt begär återkoppling.

Cyklar vidare mot Vasastan, passerar de vackra nybyggda Car port-cykelställen innan Sankt Eriksbron, och beslutar mig för att stanna till och med appens hjälp ge staden beröm för initiativet.

Hopp om att få fler nu när isen är bruten. Malmö-sthlm 7-3.

Lite senare, där övergångsställen och cykelfält? korsar Odenplan på vardera håll, är det alltid kaos.

Gående i cykelfältet och nu skulle man, om man inte var smartare, lätt kunna tänka: “Flanörer är puckon som tänker dåligt”, men icke, det är tydligt att det är bristande samhällsplanering problemet ligger i.

Felet ligger hos beslutsfattarna.

Så för tredje gången samma dag använder jag appen för att skicka in bild, klagomål och begäran om återkoppling.

Att tro att det här, utan något slags tydliggörande av cykelfältet, ska leda till harmoni mellan flanörer och cyklister är helt vansinnigt naivt.

Liknande exempel finns det tyvärr gott om.

Senare på kvällen, efter ett besök på Stadsteatern, upptäcker jag något helt så väldans osmakligt.

Någon har ställt en Big bag mitt över minicykelbanan på Sveavägen och jag plockar frustrerad än en gång upp mobben för att använda appen (funkar numer som terapi).

Trots att det händer en del stockholmska cykelschyssta åtgärder nuförtiden, är det fortfarande en prövning att vara cyklist i den här stan.

Blir tvungen att unna mig ett långt och Omiljövänligt bad, för att lyckas återkalla livsgnistan igen, och det skyller jag helt och fullt på samhällsplanerarna och alla de andra som på ena eller andra sättet blockerar min cykelframfart.

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.