I väntan på cykel+tåg-beslut konverterar jag min Montague

Skrev några inlägg tidigare i år om en eventuell öppning för cykel på tåg, efter SJs kommande totalrenovering av deras snabbtågsflotta, som ska påbörjas om nåt år.

Hade bl.a. ett bra samtal med Project managern då jag eldig som en pingstkyrkopastor från Jönköping argumenterade för multifunktionsutrymmen som, förutom plats för rullstolar, barnvagnar och skrymmande bagage, också möjliggör cykeltransport.

Mina åsikter togs väl emot och man lovade att plats för cyklar åtminstone fanns med i diskussionerna. Vet att några läsare av denna blogg också hörde av sig, bra där.

Nu har det gått några månader och man vill såklart veta vartåt det lutar. Jag har med jämna mellanrum mejlat för att få rätsida i detta. Inget svar – än. Men ger mig inte och återkommer såklart när jag vet.

Man tycker ju att, nu när t.o.m. tunnelbanan öppnar upp för cyklar, SJ borde kunna göra detsamma.

Idag kvarstår dock faktumet att cyklar, om de nu inte råkar vara hopfällbara, är förbjudna att medtaga på samtliga SJs avgångar.

Har länge funderat på att köpa en ren långfärdscykel. Min Brompton är en perfekt citybike och jag kommer fortsätta att ta med den på mina stadsresor. Men cyklar jag tio-femton om dan, vill jag ha ett fullstort alternativ. Problemet är, som jag tidigare nämnt, att jag är fast i vikcykelvanor. Att köpa en touringcykel jag inte kan ta med på tåget tar emot.

Så nu har jag inlett konverteringen av min egen Montague Boston 8. Den ska bli min nya fällbara touringcykel. Om jag vill ta mig, bilfritt, till startpunkten för en speciell cykelled är det den jag kommer att ta med mig.

När man åker på längre turer behöver man ha möjlighet att ta med sig en del samt kunna variera sittställning.

Jag tillhör kategorin light-tourer, då jag anser att för mycket packning dödar cykellusten, så det ska inte bli några större problem att få till en schysst mellanklasspackhäst av cykeln.

Först ut är ett par MKS fd 7 foldable. Kvalitetspedaler som bidrar till att det hopfällda paketet blir aningens mer hanterbart.

Har också beställt Octagon steerer extender som tillåter förändring av körposition i en handvändning. Min lokala cykelbutik Norvelo har lovat att hjälpa mig med monteringen.

Sen behövs en väska för själva cykeln, en pakethållare och några cykelväskor. Montague bärväska är redan på väg och en kompatibel pakethållare som pallar för relativt hög vikt och inte stör hopfällningen är till exempel Thule tour rack.

Lutar åt den.

Orkar inte vänta på ett cykelvänligare samhälle. Måste fixa nåt som uppfyller mina behov NU.

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.