Ännu ett lådcykelspörsmål

Lådcykelfrågorna har tagit snurr så vi fortsätter med en till!

Hej David!

Hoppas allting är bra med dig. Skulle vilja ställa ett “lådcykelspörsmål”. Till skillnad från t.ex. Köpenhamn, så använder en del här i Sverige en cykelkärra för att skjutsa barn i som alternativ till lådcykel.

Fördelar med cykelkärran:

– man behöver inte köpa en ny cykel

– cykelkärran kan tas av när den inte behövs, (så att det inte blir så tungt att cykla)

– billigare

Nackdelar:

– ingen ögonkontakt/konversation med barn

– begränsad möjlighet att transportera tunga eller klumpiga saker (typ fönster)

Kan du sammanfatta varför man ska välja lådcykel framför cykelkärra, eller lämna din synpunkt om detta?

Tack!

Davide

Tjäna Davide!

Intressant att många verkar brottas med precis samma frågeställningar som jag själv gjorde innan jag fick tummen ur och slog till.

Det här är intressant och relevant: Varför köpa en dyr lådcykel när man kan koppla på en cykelvagn på sin standardcykel?

En vagn kan man ju även, som du säger, lätt montera av när man inte har behov av den och cykeln blir inte låst till enbart ett syfte. Jag är nog inte ensam om att, sällan eller aldrig, välja lådcykeln som transportmedel när det inte finns något lastbehov.

Lådcykeln är, jämfört med en cykelvagnsinvestering, svindyr – så det kan ju tyckas vara ett mindre intelligent sätt att spendera sina pengar på.

Men här slutar hastigt cykelvagnsargumenten och nu kommer istället en flod argument som talar till lådcykelns fördelar.

– Det här med att barnen, i lådcykeln, sitter framför en så att man har koll på dem och kan snacka lite, istället för att långt där bak nånstans – är inte endast ett av argumenten i mängden, utan av fetaste möjliga grad. Kanske helt avgörande för i vilken utsträckning man kommer använda cykeln. En lådcykel är ett roligt, inbjudande fordon som barn älskar. Lådans placering är av stor betydelse för detta.

– Lastkapaciteten är sällan mer än ca 35 kg i en standardcykelkärra (finns såklart varianter) och lådcykelns ofta uppåt 100 – samt lastvänligare.

Stil, kultur, god karma och elegans är inte att underskatta och något jag inte riktigt kan se i en cykelvagn. Enligt mig är en lådcykel också ett oerhört vackert fordon (särskilt när lådan är av trä) utan nån egentlig konkurrensvärdig motsvarighet.

– En cykelvagn ska monteras av/på. Lådcykeln står ständigt beredd att utföra sitt syfte. Människan är en bekväm varelse och använder helst det mest tillgängliga.

– När man ska köpa en ny cykel – kolla entusiastgrupper och forum. Den rådande lådcykelentusiasmen visar hur stor betydelse cykeln visat sig ha i människors liv.

– Hållbarhet. En kvalitetslådcykel kan hålla i generationer. Hur dyr är den egentligen med tanke på dess livslängd? Något som är byggt för att hålla är en raritet nuförtiden och värt att betala en hel del för.

– Kombinerar man lådcykelägarskapet med ett par behändiga vikcyklar (kontentan av min egen cykelevangelism) kan man till ex. hämta upp en tvåbarnsfamilj på centralstationen enligt lådvikcykelmetoden.

Hoppas du blev något mer övertygad.

Kommentatorsfältet står såklart öppet till att fortsätta för/nackdelar-listan rörande cykelvagn VS lådcykel.

/DS

 

 

 

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.