Utan lådcykel är man hjälplöst utelämnad till bilen när man ska frakta en barncykel i Sthlm

Låset till lådcykeln har krånglat. Inte cykelns eget utan Abus klass 3, hänglåset, till kättingen. Varken låsspray eller olja har hjälpt och jag har suttit sammanlagt minst en timme och lirkat och förgiftat vårluften med fulord, men inget har hjälpt.

Bella fyller fem på fredag. Hon behöver en ny cykel. Hittade en fin Crescent på Blocket (Hammarby Sjöstad), ett år gammal, superskick för hälften av nypriset.

Men hur får man hem en barncykel utan lådcykel?

– Cykla hem den? Visserligen har den 16″ hjul precis som min Brompton, men man behöver inte resonera särskilt länge för att, en smula generad för sin egen omdömesförmåga, inse dumheten i att man ens tänkt tanken.

– Gå eller leda den hem? Det är 7 km dit och jag har varken lust, tid eller ork.

– Åka tvär och tunnelbana? Det mest naturliga alternativet (efter lådcykel) men det är FÖRBJUDET och det känns förnedrande att man ska behöva smussla och täcka över med plast när en nätt barncykel borde vara den mest naturliga saken i världen att få ta med. SLs barncykelförbud grundar de på Stockholmska mammors och pappors ohejdbara begär att olja ner sina medresenärer med cykelkedjan. Begäret, enligt SL, är så starkt att föräldrarna skulle bemöda sig montera av kedjeskyddet innan de går ombord.

– Hyra bil? Skulle inte tro det, några vidare utvecklingar äro överflödiga.

Det som återstod var alltså att lösa problemet med låset till lådcykeln – så jag fick till sist en anledning att besöka den lokala låssmeden.

Enligt honom var det enda alternativet att med vinkelslip såga sönder låset, vilket de kunde hjälpa mig med för 800:-, men att innan jag övervägde detta radikala beslut skulle prova låsa upp det med en annan nyckel (den jag visade dem var lite krokig).

Och oj så lätt låset gav med sig med dubletten. Sjukt lycklig man blev när man plötsligt fick tillgång till detta fantastiska fordon igen, efter att varit utan ett tag, och åtta hundra hade jag sparat och allt.

Så igår hämtade jag Bellas födelsedagspresent, en Crescent Svava, i Hammarby sjöstad.

Ville ha en med bara lite rosa på, som väger rimligt (många billiga barncyklar är oerhört tunga) och som jag tror hon kommer att gilla.

Var inne på Specialized Hot rock (bara 8 kg) eller ännu hellre en Frog 16 (6,9 !! kg) – men den jag slog till på är utrustad med nödvändiga funktionaliteter så som pakethållare, korg, stöd och stänkskärmar och väger, med utrustning inräknad, ansenliga 10 kg. Eftersom få av de andra nämnda modeller dykt upp på Blocket så fick det blir den här.

Idag har jag tvättat den på innergården och den ser rätt schysst ut. Inte för mycket “prinsessa” men förhoppningsvis tillräckligt med rosa för att hon ska bli nöjd.

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.