Jag har saknat att multimodala mig fram

Jag har börjat att få en del åtaganden inom näringslivet som röstcoach genom min sida Snacka Sunt. Kort beskrivet kan man säga att mitt koncept går ut på att sprida kunskap om hur man får rösten att bära, hålla och att låta snyggt när man till exempel ska hålla föredrag och presentationer i sin yrkesroll.

Igår var det Scanias patentavdelnings tur för ett föredrag och work shop, och det innebar även att jag fick utöva en resekonstart som jag högaktar. Att multimodala. För den oinvigde innebär multimodalt resande att kombinera olika färdmedel med cykel (helst hopfällbar).

Fick en förfrågan om att bli hämtad vid Södertälje syd, bara 1,5 km från Hotellet där jag skulle hålla work shopen. Jag tackade vänligt men bestämt nej till någon form av skjuts.

Antingen fanns att välja på att ta det tidigare tåget som skulle ta mig ända till Södertälje syd – plus 5 minuter cykling till slutdestination, eller det som avgick en halvtimme senare men istället till Södertälje hamn – samt 10 minuters cykling till slutdestination.

Jag valde det senare för att det var det mest tidseffektiva och för att jag gärna välkomnar en lite längre cykeltur än fjuttiga 1,5 km.

IMG_7218

Vid lunchtid, då tåget avgick, hade möjligheten funnits att göra denna resa med en vanlig konventionell cykel. Det hade bara inneburit ett problem. Jag skulle inte ha nån möjlighet att ta mig hem igen. Åtminstone inte om jag ville ha cykeln med mig tillbaka.

Vid rusningstrafik 15:00-18:00 (och 06:00-09:00) tillåts inte cyklar på SLs pendeltåg och mitt uppdrag var slutfört 15:00; så det skulle ha inneburit att cykelförbudet skulle ha drabbat mig på hemvägen.

Men alla invigda vet att med en Brompton är det här ett icke-problem. Och såklart var min Brompton det cykel-alternativ jag valde denna dag.

Inte bara för möjligheten att multimodala (inte bara dit men hem också), utan också för de fina packmöjligheterna småhjulscyklar inbjuder till.

I min fläskiga touringväska får jag rum med notställ, mappar, 16 cykelslangar, mick, micksladd och ett PA-system (ett litet) som jag använder i min work shop.

Varför cykelslangar? Jo de är faktiskt utmärkta att dra i för att få kontakt med sitt magstöd och elasticiteten inbjuder till att jobba med magen på ett vettigt sätt.

Då jag har en paus från teatern i Vadstena har det tyvärr också inneburit att jag också mulimodalat mindre på sistone.

Jag har saknat det och är himla glad över att det börjar dyka upp nya tillfällen. En vikcykel älskar man som mest när man till fullo använder dess funktion.

DS

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat, cykel på tåg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.