Att för mig äga begagnad bil i 3 år, över 8 lax/mån – gör din egen bilkostnadskalkyl

För snart tio år sedan gav jag mig på en rejäl utmaning. Att ta reda på hur mycket det skulle kosta för mig att äga bil. Ganska komplicerat eftersom det finns mycket att ta hänsyn till. Men tveklöst så handlar det om en av de absoluta största utgifterna för svensken. För många överstiger den del av lönen de lägger på bilen till och med kostnaden för boendet. Historiskt så har värdet på bostäder oftast gett stora avkastningar med tiden. Värdet på bilen sjunker som en sten i samma stund man gett den leende bilförsäljaren sitt handslag. Så frågan är om inte bilen, för många, tar hem förstaplatsen i livets utgiftstopp ändå. 

Nu finns, till skillnad för tidpunkten för min gamla uträkning (här), bra verktyg på webben som förenklar det hela. Tacksam för det eftersom det var ett rätt svettigt jobb jag la ner sist. I det här inlägget blir det bara en enklare form av överslagsräkning, utifrån en specifik modell, som jag tänkte dela med mig av.

Vill uppmuntra till att göra din egen uträkning, och pinna in det som gäller för dig, genom att använda dig av M Sveriges bilkostnadskalkyl (den tjänst jag själv använt).

Kostnaden kommer variera rejält beroende på: var du bor, vilken bil du har, hur du kör, hur gammal du är, hur mycket du kör, hur ofta du felparkerar och en del annat. 

Att få fram en genomsnittsutgift för svenska bilägare är därför ganska ointressant eftersom spännvidden är så mäkta bred. Mer eggande är att använda sig själv som exempel i uträkningen och ta det därifrån.

Nu till verket. 

I förra uträkningen hade jag en sämre inkomst än idag. Nöjde mig med att köpa en 5 år gammal Honda. Idag tjänar jag lite mer så kommer unna mig något lite fräschare. Fyrhjulsdrift är viktigt för jag vill kunna ha möjlighet att sätta i och dra upp min feta motorbåt med dubbla utombordare (2 x 150 hk) som jag ska skaffa inom kort (leker vi). Siktar på att äga bilen i 3 år, vilket är viktigt att ha koll på för att uträkningen ska funka.

Jag spanar in en Volkswagen T-Roc 2.0 Style4Motion autohero.com

Oj, oj, oj den blir perfekt. Det skulle kännas mäktigt att brumma runt i en sån, tänker jag att jag tänker och bestämmer mig för att slå till.

Pris: 296 000 kr, 

Registrerad: 2019

Miltal: 59200

Växellåda automatisk

Fordonsklass: SUV

CO2-utsläpp 134 g/km

Blandad förbrukning är 6,7 l/100 km

Reg nummer: ARM23F

Skatt

Till att börja med är jag intresserad av hur mycket i årlig bilskatt jag ska pröjsa. Genom https://bilskatt.nu/ är det bara att slå in bilens reg-nummer så kommer beloppet upp.

5 619 SEK

Försäkring. och parkeringskostnader

För försäkring (738:-/mån Trygg Hansa) och parkering (som är dyrt i Sthlm) får jag betala ungefär 21600:-/år

Jag betalar hela bilen på en gång och tömmer bufferten

Jag gillar inte lån med dyra räntor, så jag bestämmer mig för att länsa min buffert och betala hela summan på en gång. Inte så kul men slipper kostnader för billån helt.

Jag slår in alltsammans i kalkylen, plus en del annat som antal mil per år, bränsleförbrukning, service och sånt som jag får uppskatta…

Och vips kommer svaret upp.

Rätt saftigt. Och då har jag som sagt sluppit undan räntor för banklån (tack vare att jag kunnat spara pengar genom alla år som bilfri). 8344:- i månaden är för övrigt mer än jag lägger i hyra för min rymliga tvåa i Vasastan.

Diagrammet visar att på tre år får man räkna med en värdeminskning på ungefär 120 000:- (enligt M Sveriges bilkostnadskalkyl)

Andra kostnader att ta hänsyn till

Men självklart tillkommer andra kostnader för till exempel tågresor när jag inte äger en bil. Och ett par gånger om året hyr jag faktiskt bil. Min uppskattning är att jag lägger ut ca: 12 000:- per år på detta. Till jobbet cyklar jag, milkostnaden för cykling är otroligt låg och jag bryr mig inte om att fördjupa mig i det just nu (kanske i ett annat inlägg).

Det finns massor av andra komplicerade aspekter att förhålla sig till. Bland annat kopplingen till ökad sjukfrånvaro om man inte får lika mycket rörelse på annat håll som cyklingen motsvarar. Förlorad ränta/avkastning för de pengar bilköpet sväljer och mycket annat.

Enkel sammanfattning. Det finns mycket att tjäna, i pengar och tid, att livsnjuta genom att avstå bilägandet!

Lycka till med uträkningen.

(Sedan inlägget skrevs har dieselpriset gått upp några kronor)

/DS

Share this…
Detta inlägg är publicerat under Annat och märkt , av david. Bokmärk permalänken.

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.