Arbetstidsåtgång för att betala bilen

HUR MYCKET AV MIN ARBETSTID SKULLE GÅ ÅT TILL ATT BETALA BILEN?

I exemplet har jag försökt komma så nära den faktiska totalkostnaden för ett eventuellt bilägande, för mig själv och min familj, som möjligt. Med utgång från min egen inkomst, som motsvarar en ungefärlig medelinkomst, undersöker jag hur många timmar i veckan jag/vi måste arbeta i veckan för att finansiera alla de kostnader ett eventuellt bilägande skulle föra med sig: värdeminskning, restvärde, drivmedel etc.

Resultatet avgränsas till bilägande i Stockholm, eller om man så vill, i storstan eftersom det skiljer så pass mycket i försäkringskostnader beroende på var man bor. Till min hjälp använder jag mig av Konsumentverkets bilkalkyl.

Efter själva bilkostnadsuträkningen följer en jämförelse i kostnader mot hur vi tar oss fram idag: cykel, tåg, buss och kollektivtrafik.

Modell: Honda CR-V 2007 Diesel

Ägare: 35-årig man.

Familj: Sambo, samt dottern Bella på två år.

Bor: Stockholm (hyresrätt i innerstan)

Tid för bilköp: maj 2012

Ägandetid: 5 år (Säljs i maj 2017).


INKÖPSPRIS

Honda lär ju vara ett pålitligt bilmärke med god kvalité och fem år på nacken är ju ingen ålder så en 2007:a skulle ju sitta fint. Sen är det ju himla läckert att fara omkring i stan med en Suv, resonerar jag vidare – säger vi.

På bilgaraget.se får jag 14 träffar på en Honda CR-V 2007. Priset varierar från 119 500 till 219 900 kr. Den billigaste har en mätarställning på hela 20 492 mil och den dyraste är över mitt budgettak.

Det får bli ett mellanalternativ för 169 000 kr (mätarställning 12000). Jag passar på att köpa vinterdäck så det blir sammanlagt 180 000 kr.

BANKLÅN

Vi ponerar att jag har ca 30 000 kr i besparingar, så jag bestämmer mig för att låna resterande 150 000 kr av banken. Det verkar vara så att man måste lägga minst 20% av köpesumman kontant för att få lånet att gå igenom. Vilken tur att jag sparat lite. Jag kollar upp flera banker och samtliga vill ha en ränta på ca 6-7% för lånet. Bilen kostade ju en del så jag väljer en bank som ligger på lägsta 6%. (6% av 150 000=9000)

I ränta kostar alltså lånet sammanlagt 9000 kr.

FÖRSÄKRING

Det första jag gör efter bilaffären är att teckna en försäkring. Eftersom det är en ganska dyr och fin bil, bestämmer jag mig för en helförsäkring.

De försäkringsbolag jag bett om prisuppgift för en helförsäkring av bilens modell är: Salusansvar, Trygg Hansa och Folksam.

Prisexempel per år: Folksam 11 596 kr, Salusansvar 15 387 kr och Trygg Hansa 12 046 kr.

Vi utgår från det billigaste alternativet: Folksam för 11 596 kr /år.

PARKERING OCH VÄGTULLAR

Attans, jag jobbar utanför stan och måste betala vägtullavgift varje gång jag passerar stadsgränsen. Det är tur att jag inte jobbar rusningstid – jag kommer faktiskt undan med bara 10 kronor per jobbresa. Det blir ju faktiskt inte mer än 400 kr i månaden.

Värre med kostnader för parkering. Det verkar som att boendeparkeringsavgiften ska höjas till 800 kr per månad. Skit, det blir ju hela 9 600 kr på ett år.

Sen måste jag ju parkera på jobbet också. Det kostar 300 kr per månad i Solna. Det blir ändå 3 600 kr om året. Ibland parkerar man ju även på andra ställen. Får räkna med att lägga ytterligare 800 kr per år, på det.

Ska försöka att inte glömma att flytta bilen då gatan ska sopas. Men om jag känner mig själv rätt så glömmer jag nog någon gång, så det blir säkert 800 kr till i böter – minst.

(400+9600+3600+800+800=15200)

Sammanlagda avgifter för parkering och vägtullar per år: 15 200 kr.

DRIVMEDEL

Som tur är har jag bara 5 km till jobbet. Min tjej gillar att cykla, så det är främst jag som kommer använda bilen till jobbet, även om det kommer bli bråk om vem som ska ha den under vinterhalvåret.

Efter en snabb uträkning ser jag att jag/vi kommer att behöva bilen till jobbet ca 250 dagar under ett år. T/R 5 km blir alltså 250 mil.

Resor till föräldrar och svärföräldrar

Vi räknar med, i snitt, en resa till svärföräldrarna per månad. Det är 35 mil till mina i Småland och 30 mil till min tjej Hannas i Hälsingland. Varannan till mina och varannan till Hannas. Sammanlagt tolv resor. Det blir 210 mil/år till Hälsingland och 180 mil/år, till mina i Småland. Om man lägger till några mil för utflykter och annat, 5 mil per resa låter rimligt, blir det ytterligare 60 mil/år.

(210+180+60=450)

Då landar vi på 450 svärföräldrarmil sammanlagt.

Småresor och utflykter

Vi kommer att åka att storhandla ibland och sen måste vi räkna med lite extraturer som till exempel köpcentrum utanför stan, små utflykter med vår dotter, kanske till exempel en resa till Kolmården.

100 mil per år är nog inte att ta i.

Bilsemester

Vi gillar att åka på weekends. Bl.a. till sommarstugan i Oskarshamn (T/R 70 mil) och även till Vadstena nån gång om året (T/R 50 mil). Sammanlagt 240 mil. Dessutom gör vi en lång bilresa på sommaren. Vi planerar att åka till Danmarks näst största stad Århus. Mellan Stockholm – Århus är det 95 mil om vi ska åka via Köpenhamn – vilket vi vill – så det blir 190 mil fram och tillbaka. Plus de utflykter man gör när man är på plats. Så ungefär 200 semestermil får vi räkna med. Semster + weekendresor = 440 mil.

Sammanlagda antal mil blir då: 250 + 450 + 100 + 440 =1240 mil per år

Priset för diesel är i skrivande stund 14,79 kr/litern. En Honda CV-R dricker 0,8/mil i snitt. 1240 * 0,8 = 992. Det går alltså åt 992 liter bensin på ett år.

(992*14,79=14 671,7)

Kostnaden för drivmedel går då sammanlagt på: 14 671,7 kr.

Totalt per år

För att räkna ut den sammanlagda totala årskostnaden använder jag mig av konsumentverkets bilkalkyl. Som sagt så siktar vi på att behålla bilen i 5 år.

Jag betalar alltså 72 100 kr per år för bilen eller 360 500 kr i totalkostnad.

Efter fem år säljer jag bilen och får ut ett restvärde som jag drar av från totalkostnaden.

Mätarställningen stod på 12 000 när jag köpte bilen. Nu har jag använt den i fem år och räknar med att ha kört 12 40 mil per år (1240*5=6200, 6200+12000=18200). 18 200 mil sammanlagt.

Bilen kommer ha tio år på nacken när jag säljer den, vilket motsvarar en Honda CR-V 2002:a idag. På bilgaraget.se hittar jag en Honda som stämmer in på årsmodell och milantal – snudd på perfekt. Den har gått 17 900 mil och kostar 59 000 kr.

Jag räknar med att få ut 59 000 kr för min tio år gamla bil. Det beloppet drar jag av från totalkostnaden (360500-59000=301 500).

Resultat

Då är vi där. Att äga en Honda CR-V i fem år kostar totalt 301 500 kr eller (301500/60mån) 5025 kr i månaden.

Hur mycket arbetstid går det åt till att betala kalaset då?

Om man utgår från min inkomst 26 000 kr/mån, ca 18200 kr efter skatt. I procent (18200/5025=27,6) 27,6 procent av min arbetstid. En normal arbetsmånad är 160 arbetstimmar (27,6% av 160t=44,16t). Det blir 44,16 timmar i månaden.

Jag behöver alltså jobba nästan precis (44,16/4v=11,04) 11 timmar i veckan (eller 5,5t/v var) för Hondan.

MOTSVARANDE ARBETSTID FÖR TRANSPORTER MED TÅG, BUSS OCH CYKEL

Resor till föräldrar och svärföräldrar

Motsvarande resor till svärföräldrar görs med tåg och vi betalar i snitt ca 800kr sammanlagt per resa T/R

(12res/år* 800kr/resa=9600kr).

Årskostnaden för att besöka svärföräldrarna blir då 9600 kr.

Semester och utflykter

Vi åker också på ett par weekendresor varje år. Bl.a. till Vadstena och Oskarshamn.

Tåg till Vadstena/Oskarshamn T/R en gång per år. Sammanlagt 1600 kr/år.

Småutflykter som till exempel Kolmården räknar vi också in här men nu med tåg istället för bil.

Andra utfärder med tåg under året: ca 2000 kr

Kollektivtrafik

Kollektivtrafik Stockholm: Ingen av oss har behov av månadskort. Vi cyklar nästan alltid till och från arbete.

Vårt behov är litet men tillsammans betalar vi ungefär 2000 kr per år

Utgifter för cyklar

Inköp av cyklar är också en utgift:

Cyklar:Lådcykel 16 000 kr. Två Brompton 18 000 kr=34 000

För jämföra kostnaderna med bilägandet utgår vi från att vi behåller cyklarna fem år.

(34 000/5=6800 kr/år)

 

Eftersom vi drog av ett eventuellt restvärde på Hondan måste vi – för att vara rättvisa – också göra det med cyklarna.

Jag räknar med att lådcykeln, om 5 år har ett andrahandsvärde på ca 11 000 kr och de hopfällbara 11000 kr tillsammans.

Vi har valt kvalitétscyklar och räknar med ett ganska högt värde, trots sina 5 år (11 000+11 000=22 000).

Vi drar bort restvärdet på 22 000 kr från totalkostnaden av cyklarna: (34 000-22 000=12 000)

Årskostnaden för cyklarna: (12 000/12mån=1000)

Cyklarnas årskostnad i service/reparationer: Ca 1000 kr/år (1000+1000=2000/år)

Då landar vi på 2000 kr om året för cyklarna.

Utgifter/arbetstid för motsvarande tåg- och cykelliv

Årsutgifter för tåg, cykel m.m. (9600+1600+2000+2000+2000=17 200).

Sammanlagda utlägg för tågresor, kollektivtrafik och årskostnad för cyklar: 17 200 per år (8 600 kr per person), månadskostnaden blir då (17 200/12) 1433 kr (eller 716 kr per person).

Hur många timmar i veckan måste jag då arbeta för att finansiera cykel och tågkalaset?

(17 200/1433=8,3%) 8,3 % i månaden. En normal arbetsvecka är 40 timmar (8,3 % /40=13,3) 3,32 timmar i veckan.

Avrundar till 3,3 timmar.

Resultat – tåg, buss och cykel

Då har vi svaret: 3,3 timmar/veckan (eller 1,65 timmar var).

Sammanfattning

Jag behöver jobba nästan 3 timmar och 30 minuter i veckan för att leva tåg- och cykelliv. Med andra ord behöver jag jobba nästan en hel dag mer i veckan för att betala Hondan.

Det betyder att jag till exempel skulle kunna gå ner till 80% i arbetstid om vi avstår Hondan.

Ett par tankar om utgifterna för billiv vs tåg- och cykelliv är att vi även ibland skulle vara i behov av kollektivtrafik trots bilägandet.

I denna uträkning har jag räknat på en relativt låg årlig körsträcka på 1240 mil. Oftast, i beräkningar, brukar man ligga på 1500 mil per år. 1240 mil är min uppskattning men det är möjligt det skulle bli ytterligare några hundra mil.

Vad gäller uträkningar om cykelns kostnader så är de kanske en aning optimistiska då jag, p.g.a. mitt cykelintresse, med stor sannolikhet kommer att köpa fler cyklar under åren.

Faktum kvarstår, att jag skulle kunna gå ner ungefär 20% i arbetstid, och ändå ha samma ekonomiska marginaler – bara jag skippar den där Hondan.

8 svar på ”Arbetstidsåtgång för att betala bilen

  1. Pingback: 11 arbetstimmar i veckan för att betala bilen | livutanbil.se

  2. Pingback: Arbetstidsåtgång för tåg- och cykelliv | livutanbil.se

  3. Pingback: Bilnormen - Bättre Värld

  4. Pingback: Kollektivtrafik - Bättre Värld

  5. Jag siktar verkligen på att ersätta bilen med cykel, men med drygt 50 km till jobbet har det gått så där!

    Men jag försöker ändå för miljöns, ekonomins och hälsans skull! 🙂

    • 50 km? Nej, det blir nog lite svettigt men jag är verkligen imponerad om du försökt. Upp till 10 km med en vanlig cykel, dvs 20 km/dag fram & tillbaka går bra för mig men längre sträckor behöver jag elcykel, vilket jag nu (juli 2017) köpt. Upp till 5-6 mil/dag på en sådan skulle jag nog klarat.

  6. .Är du ute efter en genuin lånekälla? Har du letat efter ett lån och fortfarande inte vet hur man får en? Oroa dig inte längre eftersom din hjälp är äntligen här, vi erbjuder lån till alla på bara 2%. Kontakta oss nu på Freemanloanfinance@nullgmail.com och få löneproblemen lösta idag. Våra tjänster är 100% tillförlitliga eftersom detta är ett legitimt företag som du kan lita på att lösa alla dina ekonomiska problem, välkomna både anställda och arbetslösa.

    Tack
    Jamie Freeman
    http://Www.freemanfinance.webs.com

  7. Jag tycker att det här inlägget saknar en del nyanser tyvärr.
    1. 716 kr per person och månad för kollektivtrafik e.t.c. är för lågt. Bara ett SL-kort kostar 860kr i månaden, till det ska läggas långvåga resor, taxi och cyklar.
    2. 6-7% ränta för ett billån är för högt. Dessutom måste du räkna med ränteavdrag(30%) och dra av inflationen.
    3. Jämförelsen blir skev om du bara räknar kostnaderna för att äga bilen och inte nyttan. Bil går i de allra flesta fall(bortsett från resor inom städer och resor över ca. 50 mil) fortare vilket ger en tidsvinst. Trafikverket brukar räkna med att en sparad timme är värd ungefär 300 kronor.
    4. Trygghet. Man kommer inte ifrån att det känns betydligt säkrare att åka bil sent på kvällen än att åka kollektivt. Till det ska läggas att det är betydligt tryggare att åka bil än att cykla i smala cykelfält.
    5. Komfort. Att sitta i bil med AC på sommaren och värme på vintern är trevligare än både buss och cykel.
    6. Frihet. Med en bil behöver du aldrig kolla upp tidtabeller eller oroa dig för tågkaos. Du kan åka vart du vill.
    7. Bilvalet. Det är förstås trevligt med SUV, men om du istället hade valt kombi hade du fått lägre kostnader men samma funktionalitet.

    Avslutningsvis vlll jag säga att jag uppskattar bloggen. Jag cyklar själv hela vintern i Lund och tycker att det är trevligt, men cykeln och kollektivtrafiken kan tyvärr inte konkurrera med bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.