Oj, oj, oj – ett litet cykelfält i Sergelrondellen

Det har hänt en del kring Sergelstorg i form av en del infrastrukturella åtgärder.

Och om man tittar noga, kan man se att vi cyklister har fått en liten remsa att röra oss på, i kanske Sveriges mest kända rondell.

Det hade inte den bilvägsälskande klarakvarterssabbotören Hjalmar Mehr gillat.

Tänker man rondellen som en klocka, som visar tolv mot plattan, så finns det lilla cykelfältet ungefär mellan kl fyra- och sex.

Och nu kan man ju surna till och istället för att vara tacksam för det lilla – knyta näven i fickan och tänka:

“Varför kan inte cykelbanan få sträcka sig runt hela rondellen? Är det satsningar i paritet med den här Stockholm stad menar med sin nya framkomlighetsstrategi?”

Men trampar man vidare, från det lilla uddlösa cykelfältet, mot Klarabergsgatan, finns tröst- och framtidshopp att hämta.

Där hittar man nämligen en väl tilltagen cykelbana, med en bredd som åtminstone jag inte sett nån motsvarighet till i den här stan tidigare.

Att den tar slut efter bara fyra sekunder av njutbar cykling, och att man efter stoppljusen är hänvisad – just ingenstans, orkar jag inte gnälla om just nu.

2018 ser det dock ljusare ut för cyklister i området då biltrafik förbjuds helt på Klarabergsgatan.

Även om jag inte riktigt fattar var det är tänkt att man ska cykla:

Klarabergsgatan 2018

/DS

 

Om david

Kulturarbetare, smålänning, Stockholmsboende, pappa, cykelentusiast, hållbar livstilssökare, lådcykelåkande, bromptoncyklande, "till-varje-pris-slippa-bil" - kille, stockholmsälskande, tåg+fällcykelluffare, "hållbart resande"-engagerad, "second-hand" - diggande, "nästan vegetarian" - människa, "ha-inte-mer-än-du-behöver" - filosoferande, skådespelande, sjungande, "försöker-få-ett-odlingsintresse" - kille, "portabla-prylar" - nörd och livsstilsbloggare. Ungefär så.
Det här inlägget postades i Annat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.